Ska bygga en ny innervägg tvärs mot en yttervägg. Ytterväggen är klädd med träpanel på insidan och även innertaket är av träpanel.

Blir det tillräckligt stadigt att skruva fast en regel i träpanelen eller är det säkrast att såga upp panelen för att förankra regeln till den nya väggens kortsida i något stadigare?


Hur är det mot taket (snedtak)? Sannolikheten att jag hittar en regel på just den plats där väggen ska stå antar jag är minimal.
 
  • innervägg.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Nu är jag ingen expert... så var det sagt. Men det bästa sättet att få något bra, är att riva massor av det gamla. Och sedan bygga nytt. Ja, det kostar lite mer, är lite jobbigare osv. Men det blir alltid bättre.
Så i ditt fall. Har du ingen regel där du behöver en regel. Fixa det då. Dvs riv väggen. Montera en regel.
Fast kolla så att du inte kan nå syllen. Dvs botten plankan och topp regeln. På befintlig vägg. Kan du det... Så kan du bara sätta en regel mot väggen och borra + skruva långa skruvar. Det lär hålla garanterat.
 
Jag säger nog tvärtom, krångla inte till det för dig. Varför ska du riva en vägg, förstöra, och hålla på med nåt som bara drar ut på tiden och som du får fixa till i efterhand, bara för en innervägg?

Klart du kan skruva en regel i innertaket och i väggen om det är träpanel. Sätt lite överdrivet många skruvar. Se om du kan rubba den sen. Det är ju bara en innervägg, den lär inte trilla ner om du inte har elefanter hemma.
 
Du kan i stort sett klämma fast en innervägg mellan golv och tak om du vill. Reglar du t.ex med 95 regel mot taket och samma som syll mot golvet och sen slår in dina reglar så kommer den nästan stå av sig själv. Kan du då bara förankra med lite skruv i golv, vägg och tak så är det lugnt. Du kan även använda plåtskenor, och t.o.m. fästa skenan mot befintligt golv med stark mått-tejp.

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
L
Har du ett bra tak, som håller för att fästa en regel bra, så funkar det utmärkt. Har du inte det så får du välja lösningen med en stark regel mot väggen. Annars så är det inte så bökigt att riva skivan och montera en extra regel i befintliga väggen. Beror på om du ska ha nya tapeter osv.
 
Tack för synpunkterna! Jag nöjde mig med att fästa i panelen och i golvet. Det känns väldigt stabilt och duger definitivt då det är i en sommarstuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.