Hej

Jag skall ge mig i kast att bygga altan. Jag har två frågor.
1. Hur fäster man regel mot bärlina?
2. Hur nära skall man gjuta plintar om man inte kan fästa en bärlina i husfasaden.

Tacksam för svar....
 
1. Skrå-spika och eventuellt balkskor.
2. Varför kan du inte fästa i fasaden? Gjut inte längre ifrån än att du får ca 50cm 'överhäng' in mot fasaden. ( 45x145 reglar)


 
tack erito för svaren.

Jag har tilläggsisolerat denna del av huset och har därmed bara panelen att skruva i eller möjligen använda mig av långa skruv :p. Vet ej om det går. Jag skall använda 195*45 som bärlinor och 170*45 till reglar samt gjuta stolpar för att bära upp det hela.

Det jag undrade med min första fråga är hur man fäster reglarna som ligger ovanpå bärlinorna?? Skall man bygga en ram först med 195*45 och sen fästa reglarna med balkskor/skråspika eller har man bärlinor under en ram av 170*45??
Bifogar en ritning inom kort..

jg
 
1. Skrå-spika alternativt använd Vinkelbeslag 31-1693 (Clas Ohlsson) som skruvas med Ankarskruv 11-1934 (också Clas Ohlsson). Det senare blir dyrare och förmodligen onödigt stabilt.
2. Förstår varför Du inte vill fästa i fasaden. Tror att Du klarar mer än 50cm med 45x145, men givetvis - desto närmare desto bättre. Dock brukar det bli problem att komma nära grunden pga dräneringsslangar mm. Ta med detta i beräkningen om Du inte provgrävt.
 
Tack Don Tom för svaren. Jag skall återkomma med en ritning och se vad ni tycker..
 
Bärlinan bör bestå av en 2"8 med en 2"2 påslagen i botten, den fäster du med rejäla franska skruvar, sen har du således 2"6 som golvreglar !

..//N
 
jag drog fast en 45x195 med femtums spik i panelen.

en till 45x195 lade jag på gjutna plintar på andra sidan

skrå-spikade 45x170 reglar mot fasad-linan och lade dessa 45x170 reglar på bärlinan ute på plintarna. skråspikade där också. kompletterade mot fasaden med balkskor. Har ett spann på ca 3,3m och ingen kottling. Superstabilt ändå.

EN fyrtums-spik håller för många hundra kilo och skråar man från bägge håll med femtums spik skall virket ruttna rejält för att det skall bli problem....



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.