Håller på som bäst att regla upp stomme för ett uterum.
Målet är att det ska likna det jag photoshopat in från Skånska byggvarors katalog. (fast rakt)

Skall ha sadeltak med öppet upp till nock, och mittbalken blir 2 st hoplimmade/skruvade 45*225.
Framåt är det ju inga problem, där ställer jag bara en stolpe på hammarbandet som blir 1 st 45*95 + 2 st limmade/skruvade 45*195 på högkant.

Men hur fäster jag balken i fasaden? Jag har måttat in så att balken hamnar precis där ytterpanelen är spikad. Ett rejält vinkeljärn kanske räcker? Paneln verkar inte vara spikad direkt på regelverket, utan det tycks vara en bräda som distans emellan, som luftspalt antar jag. Men är denna spikad direkt på regeln innanför tro? Har liggande panel som ni ser.
Skulle uppskatta hjälp, är bara glad amatör.

IMAG0595.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0596.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
uter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Balksko? Eller fästa en nockstolpe på fasaden som kanske bara är 1m lång?
 
En stolpe från golv och upp till underkant nockbalk, se till att det finns stöd under stolpen ner till mark. Alternativt såga upp fasad fäll in reglar från golv upp till där nockbalk skall ligga och skjut in nockbalken i väggen? Hur skall du få tätt mellan vägg och uterum?
 
2013-09-03 19.15.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det klart sen några månader, får hoppas jag inte blir stämd för ripoff av ägaren till förebilden, för ganska likt blev det ju, och det var också målet.Mitt bästa projekt hittills!
Balken fäste jag med vinkeljärn mot väggen. Det blev ganska diskret.
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.