Hej forumet,
Har en fråga om hur jag ska fästa den blå regeln i bärlinorna bäst. Den gröna tänker jag med vinkeljärn men eftersom den blå inte är i vinkelrätt hur fäster jag den bäst.
Schackel och stag för förankring av träreglar visualiserat med gula och blå element samt grönt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Vill du undvika skruvskallar utifrån? Annars är ju det den absolut enklaste varianten. Alternativ två är att köra vinkeljärn de också, om du bockar till vinkeljärnen. Tredje varianten är att skruva inifrån, då hade jag satt fast en extra kloss i insidan till vänster och skruvat i den, annars är risken stor att man kommer för nära ändan och spricker på blåa brädan. Skruv inifrån hade jag förborrat för bäst resultat.
 
K kniv skrev:
Vill du undvika skruvskallar utifrån? Annars är ju det den absolut enklaste varianten. Alternativ två är att köra vinkeljärn de också, om du bockar till vinkeljärnen. Tredje varianten är att skruva inifrån, då hade jag satt fast en extra kloss i insidan till vänster och skruvat i den, annars är risken stor att man kommer för nära ändan och spricker på blåa brädan. Skruv inifrån hade jag förborrat för bäst resultat.
Det är inga problem att skruva utifrån, tänkte bara om det spelar nån roll att den inte är vinkelrät. Vad ska man ha för skruv?
 
K
K Kris1 skrev:
Det är inga problem att skruva utifrån, tänkte bara om det spelar nån roll att den inte är vinkelrät. Vad ska man ha för skruv?
Det är faktiskt bättre att den inte är vinkelrät, för att skruva in i ändträ är inte det bästa för hållfastheten. Då är det väldigt mycket bättre att skruva in i sidan på bärlinorna, så ta lite extra vinkel för att undvika ändträ (nästan vinkelrät på den blåa om möjligt). Skulle även funderat på en extra kloss där till vänster alternativt en kortling (fäst med vinkeljärn och ankarskruv) mellan bärlinorna med start vid den blåas vänstra, som den blåa då kan fästa in i.

Försänkt utomhusskruv eller typ konstruktionsskruv, i lämplig dimension. Essves WAF brukar vara populära och är grymt bra.
 
Tack!
Kortling blir det då jag tänker fris.
Menar du en kloss på insidan i hörnet?
 
K
K Kris1 skrev:
Tack!
Kortling blir det då jag tänker fris.
Menar du en kloss på insidan i hörnet?
Ja.
Men som sagt, en kortling hade inte skadat och tror jag egentligen är en bättre lösning även om det hållfasthetsmässigt inte skulle vara några problem med en kloss. Klossen ger ju bara lite bättre fäste och förhindrar att ändträt spricker
 
  • Gilla
Kris1
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ja.
Men som sagt, en kortling hade inte skadat och tror jag egentligen är en bättre lösning även om det hållfasthetsmässigt inte skulle vara några problem med en kloss. Klossen ger ju bara lite bättre fäste och förhindrar att ändträt spricker
Bara för att jag ska förstå helt. Med kortling är det på något av nedan sätt du menar? Samt kloss två varianter Diagram som illustrerar olika sätt att montera kortling på en trätrappa med varianter av stödklossar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-illustration av ett tänkt byggstöd med blå lutande balk, gula stolpar och grönt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av byggdetaljer med blå balk, gula stolpar, röd kortling och gröna och blåa markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av en kortling mellan två vertikala balkar med röd markering och pilarna som visar möjlig rörelseriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.