Jag har haft ett Tunturi deluxe dörrgym/"pullup-bar" monterat i dörröppningen i många år och skulle helst ha det betydligt högre (typ 20 cm ovanför dörrlisten, nästan så att ovansidan nuddar taket). Andra varianter skruvar man ju in i reglarna (t.ex. https://studbarpullup.com/wp-content/uploads/2021/01/image1-3-scaled-1-2048x1536.jpg, och
som också använde brädor att fästa dörrgymmet i), så jag tänkte att det borde gå med denna också?

Här är en bild som visar principen av den ursprungligen avsedda monteringen: https://hefitness.se/images/zoom/multi-training-door-gym-model.jpg

Det finns tre reglar, en i mitten och en på var sida av dörröppningen. Det är ett gammalt trähus från 1910-talet, med en vägg som är 9 cm tjock (dörrlisten är 11 cm). Tänkte att jag skulle kunna fästa brädor (för enkelhetens skull kan vi anta att det är en bräda bara fr.o.m. nu) på 2.5 cm tjocklek till de tre reglarna med två skruvar i varje bräda och regel (så totalt sex per bräda), och sedan fästa dörrgymmet i brädan med de två befintliga hålen där den cirkulära stången möter den rektangulära biten samt två nya längre ner på den cirkulära stången. Sedan fästa brädan i reglarna med 15 cm skruvar (5 cm genom stångens två komponenter, dvs det runda "röret" och den rektangulära biten, och sedan genom brädan och typ 7.5 cm in i regeln)? Skulle kunna få lite stöd från dörrlistens kant om jag monterar brädor ända ner till den, antar jag.

Jag försökte skissa ned idén här, med stången, dörröppningen, reglar och föreslagna hål och skruvar:

Vad tror ni?
 
  • Skiss av pullup-bar monterat på träbräda över dörröppning med markeringar för skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte på det. Det är rätt stor belastning. Borra genom vägg och regel, sätt en planka på andra sidan och fäst alltihop med skruvar, bricka och mutter. Då håller det tror jag.
 
  • Gilla
Fafnir
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.