Jag ska sätta upp en 45x195 planka på fjällpanel för att i denna skruva upp entretak. Vilken sorts skruv ska jag välja? Och vilken längd på skruv? Fästet på nya entretaket har 110mm mellan hålen så det är därför ja valt en planka att fästa i. Plankan kommer att sitta på två rader fjällpanel, vilket gör att de kommer lite i vinkel mot fasaden, men tror att det är så lite så att plankan inte behöver fasas av på baksidan.
 
Entretaket fästs med franska träskruv som även kommer att fästa i fjällpanelen...
 
biben skrev:
Jag ska sätta upp en 45x195 planka på fjällpanel för att i denna skruva upp entretak. Vilken sorts skruv ska jag välja? Och vilken längd på skruv? Fästet på nya entretaket har 110mm mellan hålen så det är därför ja valt en planka att fästa i. Plankan kommer att sitta på två rader fjällpanel, vilket gör att de kommer lite i vinkel mot fasaden, men tror att det är så lite så att plankan inte behöver fasas av på baksidan.
Du måste håtta något bakom fjällpanelen att skruva i, regel tex, sen drar du ett gång rejäla skruv, antinget typ 6x120-160 eller franska
 
Ta bort lite av fjällpanelen och fäll in 45x195 fäst den där fällpanelen har varit spikad i reglarna.
Tror det bli stabilare för dig.
Ta skruv som är ungefär dubbelt (ca 80-90mm långa)
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.