Hej
Har tänkt mej efter dränering att ha en gruskant runt huset cirka 30cm bred, avgränsad mot gräsmattan med en 45x145 tryckad.
Vet att det inte är optimalt men kantsten i nuläget nör det rör sej om cirka 55 löpmeter blir alldeles för mycket jobb. Hur hade ni "satt fast" plankan o marken? Rötskyddat på något extra sätt?
 
  • Trädgårdsområde under arbete med en gruskant intill husvägg, träplankor, nivåverktyg och stenplattor. Grävskopa och jordhögar syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har likadant. Ca 50cm grus som avgränsas mot gräsmattan med en tryckt regel.
Jag har förankrat i marken genom att borra ett 10mm hål genom regeln och sen slagit ner ett armeringsjärn på ca 50cm.
Ser fortfarande bra ut efter 4-5 år.
 
maah maah skrev:
Jag har likadant. Ca 50cm grus som avgränsas mot gräsmattan med en tryckt regel.
Jag har förankrat i marken genom att borra ett 10mm hål genom regeln och sen slagit ner ett armeringsjärn på ca 50cm.
Ser fortfarande bra ut efter 4-5 år.
Men då har du plankan liggande?
 
Nej stående
 
maah maah skrev:
Nej stående
Frågvis nu men...
Jag har 45x145 plank. Du menar jag borrar ett hål genom plankan, blir 145mm långt hål då. Slår igenom armeringsjärn. Den sitter ju ok i sidled men blir det inte lätt med lite tjälen kanske att den lyfts uppåt?
 
Precis så ja. Jag har dock 120mm regel.
Klart den kan röra sig lite men det gör ju den intilliggande gräsmattan med. Det blir en ganska flexibel lösning.

På nåt ställe har jag tagit en staketribba 28x45 som jag har spetsat i änden och slagit ned och skruvat i regeln på insidan. Fyller du upp med mycket grus så syns den inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.