A
  • Ett träaltandäck nära en grön stuga och ett vitt staket, under soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror ju iofs på hur stor pergolan ska bli. Men visst kan du använda såna ”fötter”, bara du skruvar dem genom golvbräderna och vidare ner i golvbjälkarna under dem. (Det räcker inte att bara skruva dem i golvplankorna.) Använd 70mm skruv och skruvdragare.

Därefter beror resten som sagt på hur perfolan ska se ut. Se infästningarna i golvet främst som fästen som ska hindra pergolan från att flytta på sig, inte fundament som ska bidra till dess stabilitet. Det bästa är om pergolan teoretiskt skulle kunna stå för sig själv utan att vara fastskruvad; då har du stabiliteten i den och inte i infästningarna.
 
A
ricebridge ricebridge skrev:
Det beror ju iofs på hur stor pergolan ska bli. Men visst kan du använda såna ”fötter”, bara du skruvar dem genom golvbräderna och vidare ner i golvbjälkarna under dem. (Det räcker inte att bara skruva dem i golvplankorna.) Använd 70mm skruv och skruvdragare.

Därefter beror resten som sagt på hur perfolan ska se ut. Se infästningarna i golvet främst som fästen som ska hindra pergolan från att flytta på sig, inte fundament som ska bidra till dess stabilitet. Det bästa är om pergolan teoretiskt skulle kunna stå för sig själv utan att vara fastskruvad; då har du stabiliteten i den och inte i infästningarna.
tack för svar! Något ungefär som detta men utan skärmväggarna. 4x3m
 
  • Skärmbild av mobil visar pergola med skärmsidor, trädgårdsmöbler, bygginstruktion på webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elpris_123 skrev:
tack för svar! Något ungefär som detta men utan skärmväggarna. 4x3m
Ja, den där kommer ju att hålla ihop, men det är en bastant och stadig bit, så fäst den i golvbjälkarna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 587768
  • Laddar…
A
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, den där kommer ju att hålla ihop, men det är en bastant och stadig bit, så fäst den i golvbjälkarna.
tack för svar. Det här kanske är lite dumt, men har du möjligtvis ett bildexempel (tex från Google) hur det bör/ska se ut då? Vill inte göra fel
 
A
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, den där kommer ju att hålla ihop, men det är en bastant och stadig bit, så fäst den i golvbjälkarna.
ungefär så här?
 
  • Vit pelare monterad på träbjälke med metallfästen, grus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett exempel från min egen altan:
Staketstolpar fixerade med metallvinklar till brun trädäck; slitna, gråmålade, med löv och barr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag fäst stolpen till en basketkorg (på reglementsenliga 3,05 meter över golvet) med tre vinkeljärn, samtliga i golvbjälkarna (de som du tänkt använda var mycket snyggare…) Använd dock INTE såna ”skruvar-som-jag-råkade-ha-hemma” med försänkt skalle, för då blir det som på bilden, utan använd s k ankarskruv.

Golvbjälkarna finns där det sitter spik.
 
  • Gilla
Anonymiserad 587768
  • Laddar…
A
ricebridge ricebridge skrev:
Här är ett exempel från min egen altan:
[bild]
Här har jag fäst stolpen till en basketkorg (på reglementsenliga 3,05 meter över golvet) med tre vinkeljärn, samtliga i golvbjälkarna (de som du tänkt använda var mycket snyggare…) Använd dock INTE såna ”skruvar-som-jag-råkade-ha-hemma” med försänkt skalle, för då blir det som på bilden, utan använd s k ankarskruv.

Golvbjälkarna finns där det sitter spik.
tack så jättemycket för svar, då hänger jag med. Mvh
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.