Kan man häfta pappen på en friggebod med en häftpistol och smalstrådsklammer?
Det ska sedan läggas plåt ovanpå.
Anledningen är att det är en friggebod i byggsats och taket är ganska tunt och jag vill inte ha massa spikar som sticker in i boden...
 
Du kan väl klistra fast pappen, som man brukar göra?
 
Det brukar stå i instruktionerna till papptaken att de inte får klamras, det måste vara pappspik. Hur tunt är taket? Det finns ju pappspik som är 19mm.
 
Om du ska ha plåt på taket, framförallt plåt som ligger platt mot taket ska du INTE spika utan använda dig av asfaltsklister. Ska du däremot ha korrugerad plåt på taket så ser jag inte varför du inte skulle kunna spika.

Vi håller på och får ett tak bandtäckt och har limmat vår takpapp. Kolla på bilderna på vår sida om du vill se hur det går, plåtisen är snart klar.
 
Bytte tak i sommras på mitt hus, där var pappen häftad och detta hade funkat sedan 1966, så jag ingen anledning till varför detta inte skulle gå!!!
 
Taket på boden är 18mm råspont och jag har nu ängnat en stund till att klippa pappspik då jag inte hittade kortare än 20mm...
På detta ska jag senare lägga plåt som ser ut som tegelpannor.
 
HeHe! Hittade igår kortare pappspik i garaget som tydligen följde med i byggsatsen av friggeboden! Att man inte finner när man letar utan efteråt. ;)
 
Mikael_L
Nu måste du väl bygga en bod till, så du får användning av dina spik. :D
 
Mikael_L skrev:
Nu måste du väl bygga en bod till, så du får användning av dina spik. :D
...men någon kanske vill göra ett "klipp" och köpa min klippta spik!?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.