Har ett innertak i gips med tunna frigolotskivor limat mot gipset. Dessa har nu rätt mycket skavanker. Lågt i tak och de är ömtåliga så mycket märken.

Tänkte riva ned de limade frigolitskivorna och istället sätta upp en enkel innerpanel.

Finns det något smart sätt att fästa dessa i gipstaket? Häftklammer lär ju inte sitta så bra i gips antar jag.
 
L
Du kan annars limma samma frigolit och träpanel med vanligt trälim.
 
Samma frigolit, även om jag kunde hitta den, är inte aktuellt då den är dels för ömtålig och sedan inte speciellt vacker att se på.

Limma var min första tanke men det känns väldigt jobbigt. Känns som att det är risk att panelerna ramlar ned medans man håller på och att det dessutom är ett tidsödandearbetssätt. Med det sagt så har jag aldrig gjort något liknande så vet givetvis inte.
 
L
Jag menade att du kunde limma panel eller annat över frigoliten. Men den kanske är väldigt trasig?
Jag skulle nog limmat bitar av renoveringsgips ovanpå frigoliten.
Trälim funkar på frigoliten, andra lim smälter bara det hela.
 
Frigoliten är tunn, ca 5mm, och väldigt enkel att skrapa bort så jag får en ren gipsyta.
 
L
Problemet med gips är att det är pappret på utsidan som ger det styrka. Och det är lätt att förstöra när man ska skrapa osv.
 
inte i mitt fall. Tog 5 minuter att skrapa bort frigoliten utan att skada gipset (eller dess papp). Givetvis med lite limrester men tror inte det kommer ha effekt på panelen då det är så tunna limrester.
 
L
N Nizztos skrev:
inte i mitt fall. Tog 5 minuter att skrapa bort frigoliten utan att skada gipset (eller dess papp). Givetvis med lite limrester men tror inte det kommer ha effekt på panelen då det är så tunna limrester.
Gött, då är det bara att montera något nytt och snyggt.
 
Kvarstår dock frågan om hur jag fäster panelen i gipset.

Måste man limma? Hur gör man det utan att det faller ned innan det torkat?

Tänker mig ganska enkelt folierad panel där varje skiva är ca 25 x 120 cm (uppskattade mått de har väl någon "standardstorlek").
 
Du kan väl skruva panelen genom gipsen och träffa det som gipsen sitter i, bjälklag eller någon läkt? Bör vara max cc 600 mm mellan de infästningarna om gipsen har suttit uppe, borde bli bra till din panel också. Om gipsen inte är spacklad är det lätt att hitta rätt via skruvskallar, annars kan en regelsökare underlätta.
 
Problemet är att cc på glespanel som gipset sitter i inte matchar storlek på panelerna. Annars hade det fungerat då det ju är omålat så lätt att se vart gipset är fäst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.