Jag håller på och renoverar ett gammalt torp och ska nu sätta upp bröstpanel i vardagsrummet. Sedan en tidigare renovering i slutet av 80-talet består väggarna av spånskivor och jag undrar därför hur man bäst fäster pärlsponten i detta material? Jag har fått rätt olika bud när jag har hört mig för, allt från "endast en spik i över- och underkant" bakom listerna till att montagelim är det enda som fungerar. Tacksam för era tips!
 
V
S Strandh86 skrev:
Jag håller på och renoverar ett gammalt torp och ska nu sätta upp bröstpanel i vardagsrummet. Sedan en tidigare renovering i slutet av 80-talet består väggarna av spånskivor och jag undrar därför hur man bäst fäster pärlsponten i detta material? Jag har fått rätt olika bud när jag har hört mig för, allt från "endast en spik i över- och underkant" bakom listerna till att montagelim är det enda som fungerar. Tacksam för era tips!
Spika med liten dyckert och slå in skallen med spikdrivare,blir nästan osynligt.
 
Har själv använt panelclips som skruvas i underlaget. Riktigt smidigt och osynligt.
Satte 3 per panelbräda. Kan bli att du får byta till annan längre spånskiveskruv för dom som följer med är inte alltid bra till just spånskivor
Om väggen inte är helt rak kan en klutt sättlim vara en god idé. En uppe, en nere och en på mitten.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Spik/Panelclips-2000023031/
 
Jag gillar listskruv/golvskruv till spåntad panel. Den är magnifik att arbeta med. Exempelvis denna:

Röd förpackning med 250 stycken gulchromade Grabber list/golvskruv för spåntad panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.