Hej!

Planerar att klä ytterväggarna i huset med gips och eventuellt ett lager OSB bakom för att skruva i.

Väggarna består av putsad lätt/blå-betong, och jag planerar att sätta ett lager byggfolie bakom gipsen för att stänga ute en del av radonet som finns i väggen.

Vad är den bästa metoden för att fästa gipsen på väggen?

/Jonas
 
Sätt då plasten bakom osb:n annars stänger ju du in den med ev fukt
 
mats_o skrev:
Sätt då plasten bakom osb:n annars stänger ju du in den med ev fukt
Om jag lägger plast i väggen här (med siporex i väggen) så kommer den definitivt hamna mellan osb och gips. Jag ser egentligen inga problem med det för det finns ingen fukt att stänga in. I ett uppvärmt hus måste det vara extremt ovanligt (omöjligt?) med fukttransport utifrån och in.
 
sommartid med avstängda element?

Jag läste väl lite slarvig för jag läste betong och tänkte fukt. Det finns ju faktiskt betong utan fuktproblem :)
 
mats_o skrev:
sommartid med avstängda element?

Jag läste väl lite slarvig för jag läste betong och tänkte fukt. Det finns ju faktiskt betong utan fuktproblem :)
Sommartid, avstängda element, norrsidan, hemlängtan....

Näe jag gissar bara men det verkar helt orimligt att det skulle bli problem. Inte fasen ruttnar träväggar med plast invändigt!
 
MathiasS skrev:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40347

Hej Mathias... Såg din tråd, men eftersom jag tänkte plasta, kan det ju int ebli fråga om någon form av lim.

Frågan är vilken typ av skruv jag ska använda...

/Jonas
 
Jonas_H skrev:
Hej Mathias... Såg din tråd, men eftersom jag tänkte plasta, kan det ju int ebli fråga om någon form av lim.

Frågan är vilken typ av skruv jag ska använda...

/Jonas
Tja, du vet ju hur man gör på andra sidan väggen, så det är väl bara att göra likadant på insidan fast undvika den allra grövsta pluggen..... Kan jag inte hitta någon fästmassa till ett rimligt pris så får det bli plugg här med (fasadplugg), men dom minsta rackarna.
 
Förstår din önskan att göra något åt radonet.
Men är detta verkligen rätt väg att gå ?

Har du börjat med att rätta till ventilationen ?
Det går att få grymt stora minskningar av radonhalt från blåbetong genom installation av ett F eller FTX system med högt flöde.

Att inomhusklimatet blir bättre med ett FTX system ska man ju inte heller glömma.
Inte så fasligt dyrt. Tippar på 30-35 tusen vid självinstallation i normalkåk.
Sen återvinner man energin ur frånluften också så det blir närapå självfinansierande.

Mvh
 
Hej!

Jag kommer installera ett FTX i huset, men det känns ju ändå rätt att försöka stänga ute så mycket av radonet som det går...

Är detta helt fel tänkt? Väggen 'r alltså en massiv lättbetongvägg som är futsad både på insidan och utsidan. Väggen kommer tilläggsisoleras på utsidan samt kläs med träpanel.

Vad gäller fästandet av skivirna så funderar jag på lättbetongskruv från Essve... De känns lite smidigare än fasadpluggen...

/Jonas
 
Jag skulle absolut inte gjort ditt projekt.
Gör en mätning efter FTX installationen och bedöm efter det.
Det finns så gott som inga lyckade och allmänt vedertagna metoder att stänga ute radon från byggnadsmaterial.

Du kommer få en massa jobb, massa kostnader, och effekt som knappast är kostnadseffektiv och om du har otur kanske inte ens märkbar.

Nä, det vedertagna och bevisat effektiva sättet är ventilation.
Sen att det är det minst krångliga gör ju inte saken sämre.

Mvh


 
Problemet är att FTX-aggregatet skall installeras efter jobbet med renovering av ytterväggarna.

Installerar jag inte plastfolien från början så blir det inte gjort...

Frågan är om jag vågar chansa på att skippa plasten. :-/

/Jonas
 
Nja...jag är skeptisk. Det har gjorts diverse experiment med täta färger, plaster och radontapeter. Tillverkarna lyckas i labbmiljö (påstår dom) få det hela att fungera relativt bra men jag har inte hört talas om ett enda fall ute i verkligheten där det har fungerat tillfredställande :-/
Problemet är huvudsakligen att det inte blir tillräckligt tätt. Mot själva Gammastrålningen har det ju ingen verkan alls.
Visst kan du prova, men det måste vägas mot jobb/material -insatsen och risken för eventuella fuktproblem. Om du satsar på ditt projekt så försäk att få dett tätt vid skarvar och genomföringar etc.
 
Får se om jag kanske skrotar idén med plast mellan blåbetongen och osb/gips...

Kanske kostar med i arbete och pengar än det smakar... :-/

/Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.