Någon som kan råda mig hur jag ska gör i min väns kök. Rummet är litet och väggarna i betong. Nu ska jag sätta in nytt kök till dom och vill inte fodra ut väggen eftersom rummet redan är så litet som det är. Någon som har en bra ide hur jag bäst fäster över skåpen?
Väggarna är raka och jag kommer bara sätta renoverings gips på är tanken.
 
Varför gips om väggarna är släta?
Är det riktig hård betong så funkar de flesta plugg utmärkt att hänga skåp i. Skulle nog själv köra med "hiltispik" som man bara borrar rakt genom stomme och in i betongen och slår i.
 
Välkommen till forumet!
Hänga upp saker i betong är sällan några större problem. Plugg och skruv blir bra. En standard slagborrmaskin och ett betongborr i rätt dimension är vad som krävs i verktygsväg. Förmodligen vill du väl fästa även bänkskåpen i väggen. Det blir samma procedur där.
 
Du skriver att betongväggarna är släta, det tolkar jag som att de är putsade. Då förstår jag inte varför du funderar över renoveringsgips. Att bredspackla en hel vägg skulle däremot jag också undvika.

Jag har nog borrat minst 100 hål med min Överskottsbolaget Slagborrmaskin för 149 kr utan problem. Man får jobba lite mer med en slagborrmaskin än om man har en riktig borrhammare/hammarborr (eller vad det heter). Däremot köper jag inte de billigaste borrarna längre. Med billiga menar jag satserna med 5 borrar för en hundring typ.

Betong måste väl vara det bästa att fästa överskåp i. Man slipper bry sig om reglar hit och dit, expander grejer och sånt. Vanligt plugg och skruv sitter som berget bara man dimensionerar rätt.
 
Plugg och skruv funkar alldeles utmärkt som tidigare nämnts. När vi renoverade köket för ett par år sedan (betong och lättbetongväggar) användes rejäla pluggar och skruvar, och överskåpen hänger fortfarande uppe. (Jag vill minnas att vi använde 10 mm plugg till betongväggarna och 12 mm till lättbetongen). Däremot skulle jag rekommendera ett inköp av en billig borrhammare. Köpte en på Jula för några hundralappar och den har funkat alldeles utmärkt. Att göra stora hål med en slagborrmaskin i riktigt hård betong kan ta långt tid och kräva ganska många borr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.