H
Önskar tips på hur man snyggast fäster överliggarna på insidan av stomen i en pergola för snyggaste resultat.

Gäller pergola där överliggarna ligger i stomen som på översta bilden på länken.
https://www.byggahus.se/tomt/bygg-pergola-sommar

Har du själv byggt lägg gärna in en bild
 
Du har nog inte så många alternativ här om du vill göra en osynlig infästning.

Antingen lägger du bara plattjärn ovanpå och skruvar, som man inte ser från marken. Enkel och snabb lösning.

Eller, så får du jacka ur 50/50. Vilket är svårare och tar längre tid. Men om man gör det bra blir det snyggt och ordentligt gjort. Men kan tyckas överarbetat...

Eller, så bygger du ”taket” på marken och pluggar/kexar/limmar ihop det. Sedan lyfter du konstruktionen på plats. Kommer vara tungt att lyfta upp den dock, men helt klart görbart om man är några stycken som hjälps åt att lyfta.
 
H
C crazytok skrev:
Du har nog inte så många alternativ här om du vill göra en osynlig infästning.

Antingen lägger du bara plattjärn ovanpå och skruvar, som man inte ser från marken. Enkel och snabb lösning.

Eller, så får du jacka ur 50/50. Vilket är svårare och tar längre tid. Men om man gör det bra blir det snyggt och ordentligt gjort. Men kan tyckas överarbetat...

Eller, så bygger du ”taket” på marken och pluggar/kexar/limmar ihop det. Sedan lyfter du konstruktionen på plats. Kommer vara tungt att lyfta upp den dock, men helt klart görbart om man är några stycken som hjälps åt att lyfta.

Tack för fin fina förslag... (y)

Frågan är ifall överliggarna håller formen ifall man fäster enbart med hålplatta från ovansidan. Tänker de kanske blir riktiga bananer.

Jacka ur vill jag helst inte göra då jag önskar framförallt den främre balken intakt.

Använda plugg etc skulle kunna vara en riktigt bra variant även om det blir en del arbete.

Funderar på att jag kan kombinera plugg i främre kanske tillsammans med hålplatta ovan och köra skruv i bakre. Baksidan vätter mot en häck så skruvhål syns inte där.

Får ta och läsa på lite om plugg/kexning
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.