Hej,

Noterade nu under höstregnen att det droppar lite vatten mellan foder och smyg samt mellan smyg och fönster. Av estetiska skäl så ska vi byta foder. Jag tänkte passa på att sätta dit överbläck samtidigt, saknas alltså idag. Men panel är ny sedan 2018 och jag har ingen lust att dra bort 3 år gammal panel över varje fönster :) Så kan man få dit ett överbläck på något sätt ? Eller någon annan plåtdetalj med samma funktion ?

Initialt så tänkte jag göra ett litet spår med en handklinga eller multiverktyget för att sedan trycka in en plåt. Att fästa blir väl svårare. Antingen fylla springan med någon konstruktionslim som tål väder och vind och/eller skruva plåten mot fasaden under spåret

Några tips ?
 
en bild hade underlättat
 
Vi har bytt panel nu i sommar. Jag sågade en skåra med sänksågen och satte underbleck. Målade skåran, använde rostfri bleckskruv som jag doppade i latex. Har du stående panel med lock kan man göra lika men ta bort locken och gör skåran i bottenbrädan
 
  • Ny panel på husvägg under tak med tegelpannor, fönster och träd syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomasson Tomasson skrev:
Vi har bytt panel nu i sommar. Jag sågade en skåra med sänksågen och satte underbleck. Målade skåran, använde rostfri bleckskruv som jag doppade i latex. Har du stående panel med lock kan man göra lika men ta bort locken och gör skåran i bottenbrädan
Intressant, Silikon lär man inte vilja använda om man vill måla om någon gång. men hur står sig latex ? är det samma där ?

Du verkar ha tillämpat en metod som jag funderat på :)
 
T tergo skrev:
en bild hade underlättat
Så här ser det ut just nu
 
  • Vägg med vit panel och fönster på ett byggprojekt i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hörn av ett träbygge med vit färg och synliga spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit målad träpanel sett underifrån med synliga penseldrag och en spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Latex är övermålningsbar. Iallafall den jag har köpt.
Du har stående dubbelfaspanel, så ditt problem blir ju i själva falsen som blir en glipa mellan varje panel. Kanske blir svårt att såga en skåra då den måste vara djupare än glipan för att det ska bli tätt. Alternativt såge en 5-6mm skåra och stoppa i ett underbleck och sen täta med latex i dom små hålen som blir kvar.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag har tätat håligheterna i falsarna med utefog och sedan målarfärg. Men tror inte det är en hållbar lösning.

Och ska jag spåra in så blir det ganska så får jag gå in ganska långt för att komma förbi mot och fjäder. Men om man går precis till nog och fjäder så har man gått in ca 5-7mm av plankans 22mm. Så plankan borde hålla. Det svåra blir väl att fästa den. Borde gå att kleta i utefog i springan när den trycks dit och kanske ett par vindskiveskruvar med packning in i panelen för att hålla bläcket på plats.

men lyssnar gärna på andra tips innan man sätter klingan i väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.