hahalj
Klurar på hur jag ska fästa nätstängslet i grindstolparna?
Jag vill inte spika fast det med märlor på utsidan av stolpen som jag gör med de vanliga stolparna, det blir inte snyggt vid grindarna.

Stängslet är av denna typ:
Gröna blad synliga genom ett nätstängsel av blågrön metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här vill jag nätet ska sitta på trästolpen (sett uppifrån):

Illustration av en vy uppifrån som visar ett grönt nätstängsel fastsatt längs ovansidan av en horisontell trästolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som har nåt tips?
 
Beror lite på vilka dimensioner du har men det går kanske att sätta två tunnare läkt på var sida om stängslet.
Schamatskiss som visar hur två läkt kan sättas på båda sidor om ett stängsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Centano Centano skrev:
Beror lite på vilka dimensioner du har men det går kanske att sätta två tunnare läkt på var sida om stängslet.
[bild]
Ok, förstår inte riktigt hur du menar att nätet sitter fast i läkten? Spika med märlor?
Stolpen är 70x70.
 
hahalj
Kanske nåt sånt här kan fungera. Vika nätet 90 grader, spika fast med märlor i grindstolpen, sätt 45x45 regel utanpå för att dölja kanten på nätet, skruva igenom med 100mm skruv. Borde väl hålla?

Illustration av en grindstolpe med nät fastspikat vid 90 grader och en regel som döljer nätets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Läste lite fel från början tror jag. Men varför kan du inte bara använda märlor med nätet som du tänkt först?
Schematisk bild av en märla fästad vid ett grönt nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hahalj
Centano Centano skrev:
Läste lite fel från början tror jag. Men varför kan du inte bara använda märlor med nätet som du tänkt först?
[bild]
Hade ju varit det enklaste och snyggaste. Nätet har 10x10 cm svetsade maskor, det går inte veta på förhand att det går jämnt upp och att kanten på nätet hamnar exakt vid stolpen. Det kan alltså "fattas" upp till 10 cm när man ska spika. Vet inte hur mycket man kan dra i nätet utan att det tappar formen?
 
Jag tänkte skruvöglor, den vågräta tråden genom öglan och snodd runt sig själv.
Drabbas i viss mån av att komma i otakt med rutorna.

Protte
 
hahalj
prototypen prototypen skrev:
Jag tänkte skruvöglor, den vågräta tråden genom öglan och snodd runt sig själv.
Drabbas i viss mån av att komma i otakt med rutorna.

Protte
Kan ju vara en idé, även om man inte löser hela problemet.

Det kanske ändå blir enklast att spika i grindstolpen, Oavsett var maskorna hamnar går det alltid spika fast dem. Blir inte jättesnyggt dock...
En skiss av en grind med stolpar och en tvärliggande bom där några maskor för diskussion om monteringsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med nätet vid stolpen om det är viktigt med jämna rutor där alternativt lossa nätet från några stolpar och kompensera lite vid varje stolpe för att få det jämnt på slutet.
 
hahalj
Z z_bumbi skrev:
Börja med nätet vid stolpen om det är viktigt med jämna rutor där alternativt lossa nätet från några stolpar och kompensera lite vid varje stolpe för att få det jämnt på slutet.
Ok, det kanske kan funka. Jag får prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.