Hej
Har en motorsåg, förmodligen sthil kopia, som numer funkar fint. (Hade strul med den förut men nu funkar den fint efter service från återförsäljaren)
I helgen körde jag rätt hårt med den och plötsligt märkte jag att luftfiltret och kåpan ramlade av.
Men kruxet är att den är väldigt svår att montera ihop igen. Pinbulltarna är så väldigt korta så hylsorna som ska skruva ihop allt når knappt att ta gäng.
Tror ni man kan lossa muttrarna och backa ut pinbulltarna lite eller lossnar förgasaren då?
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Har en motorsåg, förmodligen sthil kopia, som numer funkar fint. (Hade strul med den förut men nu funkar den fint efter service från återförsäljaren)
I helgen körde jag rätt hårt med den och plötsligt märkte jag att luftfiltret och kåpan ramlade av.
Men kruxet är att den är väldigt svår att montera ihop igen. Pinbulltarna är så väldigt korta så hylsorna som ska skruva ihop allt når knappt att ta gäng.
Tror ni man kan lossa muttrarna och backa ut pinbulltarna lite eller lossnar förgasaren då?
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Tycker det ser ut som om muttrarna på pinnbultarna tar i kanten på hålen på luftfiltret... Jag skulle borra upp hålen lite så går nog Filtret dit bättre...F fredand44 skrev:Hej
Har en motorsåg, förmodligen sthil kopia, som numer funkar fint. (Hade strul med den förut men nu funkar den fint efter service från återförsäljaren)
I helgen körde jag rätt hårt med den och plötsligt märkte jag att luftfiltret och kåpan ramlade av.
Men kruxet är att den är väldigt svår att montera ihop igen. Pinbulltarna är så väldigt korta så hylsorna som ska skruva ihop allt når knappt att ta gäng.
Tror ni man kan lossa muttrarna och backa ut pinbulltarna lite eller lossnar förgasaren då?
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Tackar för tipset, men borde inte det då betyda att själva luftfiltret inte skulle ligga dikt ann mot förgasaren om muttrarna liksom tar i? Då borde det väl ha varit ett spel mellan förgasaren och luftfiltret varpå maskinen säkert skulle gå dåligt.
Nä filtret kan fortfarande hamna rätt men muttrarna kan missa lite eller så spänner det så att muttrarna inte låser som de ska.F fredand44 skrev:
Sedan skall muttrarna tryckas in så pass att de går igenom hela filtret..
filtret skall sedan skruvas på plats..
Inte att muttrarna ska komma sist..
Aha, du menar hylsmuttrarna som sitter från utsidan av luftfiltret. Jag menade de som sitter på pinnbultarna mot förgasaren.
Ja det är ju möjligt att borra lite i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare.
Då gissar jag att förgasaren lär lossna om jag släpper på de andra muttrarna?
Ja det är ju möjligt att borra lite i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare.
Då gissar jag att förgasaren lär lossna om jag släpper på de andra muttrarna?
Ja de kan du inte lossa..F fredand44 skrev:
möjligtvis känna om de är lösa och då dra fast dem.
Men dessa filter har kända problem med just att muttrarna inte kommer tillräckligt långt in.. Och att muttrarna på pinnbultarna fastnar i plasten..
HejMaskintok skrev:
Nu har jag slipat ner några kantar i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare. Jag upplever att det var på järsgårn ändå att de tog gäng. Men nu har jag provkört och allt verkar ok. Dock så ramlade kåpan av igen, men det kan jag leva med.
Jag satte en sådan här i en borrmaskin med stativ och bearbeta filtret.
Tack för tipset.
Mvh
Fredrik
F fredand44 skrev:Hej
Nu har jag slipat ner några kantar i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare. Jag upplever att det var på järsgårn ändå att de tog gäng. Men nu har jag provkört och allt verkar ok. Dock så ramlade kåpan av igen, men det kan jag leva med.
Jag satte en sådan här i en borrmaskin med stativ och bearbeta filtret.
Tack för tipset.
Mvh
Fredrik