Hej
Har en motorsåg, förmodligen sthil kopia, som numer funkar fint. (Hade strul med den förut men nu funkar den fint efter service från återförsäljaren)
I helgen körde jag rätt hårt med den och plötsligt märkte jag att luftfiltret och kåpan ramlade av.
Men kruxet är att den är väldigt svår att montera ihop igen. Pinbulltarna är så väldigt korta så hylsorna som ska skruva ihop allt når knappt att ta gäng.
Tror ni man kan lossa muttrarna och backa ut pinbulltarna lite eller lossnar förgasaren då?
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
 
  • Motorsåg under service med synlig förgasare och demonterat luftfilter och kåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Motorsåg med luftfilter och kåpa demonterad, fråga om att montera ihop korta pinbultar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller ett luftfilter vid en motorsåg med synliga pinbultar och demonterad kåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Luftfilter och kåpa lossade från motorsåg med synliga pinbultar och muttrar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
F fredand44 skrev:
Hej
Har en motorsåg, förmodligen sthil kopia, som numer funkar fint. (Hade strul med den förut men nu funkar den fint efter service från återförsäljaren)
I helgen körde jag rätt hårt med den och plötsligt märkte jag att luftfiltret och kåpan ramlade av.
Men kruxet är att den är väldigt svår att montera ihop igen. Pinbulltarna är så väldigt korta så hylsorna som ska skruva ihop allt når knappt att ta gäng.
Tror ni man kan lossa muttrarna och backa ut pinbulltarna lite eller lossnar förgasaren då?
Tacksam för tips.
Mvh
Fredrik
Tycker det ser ut som om muttrarna på pinnbultarna tar i kanten på hålen på luftfiltret... Jag skulle borra upp hålen lite så går nog Filtret dit bättre...
 
Tackar för tipset, men borde inte det då betyda att själva luftfiltret inte skulle ligga dikt ann mot förgasaren om muttrarna liksom tar i? Då borde det väl ha varit ett spel mellan förgasaren och luftfiltret varpå maskinen säkert skulle gå dåligt.
 
A
F fredand44 skrev:
Tackar för tipset, men borde inte det då betyda att själva luftfiltret inte skulle ligga dikt ann mot förgasaren om muttrarna liksom tar i? Då borde det väl ha varit ett spel mellan förgasaren och luftfiltret varpå maskinen säkert skulle gå dåligt.
Nä filtret kan fortfarande hamna rätt men muttrarna kan missa lite eller så spänner det så att muttrarna inte låser som de ska.

Sedan skall muttrarna tryckas in så pass att de går igenom hela filtret..
filtret skall sedan skruvas på plats..
Inte att muttrarna ska komma sist..
 
Aha, du menar hylsmuttrarna som sitter från utsidan av luftfiltret. Jag menade de som sitter på pinnbultarna mot förgasaren.

Ja det är ju möjligt att borra lite i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare.

Då gissar jag att förgasaren lär lossna om jag släpper på de andra muttrarna?
 
A
F fredand44 skrev:
Aha, du menar hylsmuttrarna som sitter från utsidan av luftfiltret. Jag menade de som sitter på pinnbultarna mot förgasaren.

Ja det är ju möjligt att borra lite i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare.

Då gissar jag att förgasaren lär lossna om jag släpper på de andra muttrarna?
Ja de kan du inte lossa..
möjligtvis känna om de är lösa och då dra fast dem.
Men dessa filter har kända problem med just att muttrarna inte kommer tillräckligt långt in.. Och att muttrarna på pinnbultarna fastnar i plasten..
 
Maskintok skrev:
Ja de kan du inte lossa..
möjligtvis känna om de är lösa och då dra fast dem.
Men dessa filter har kända problem med just att muttrarna inte kommer tillräckligt långt in.. Och att muttrarna på pinnbultarna fastnar i plasten..
Hej
Nu har jag slipat ner några kantar i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare. Jag upplever att det var på järsgårn ändå att de tog gäng. Men nu har jag provkört och allt verkar ok. Dock så ramlade kåpan av igen, men det kan jag leva med.
Jag satte en sådan här i en borrmaskin med stativ och bearbeta filtret.
Tack för tipset.
Mvh
Fredrik
 
  • Borrmaskin med stativ som bearbetar en detalj på ett träunderlag utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
F fredand44 skrev:
Hej
Nu har jag slipat ner några kantar i filtret så hylsmuttrarna kommer djupare. Jag upplever att det var på järsgårn ändå att de tog gäng. Men nu har jag provkört och allt verkar ok. Dock så ramlade kåpan av igen, men det kan jag leva med.
Jag satte en sådan här i en borrmaskin med stativ och bearbeta filtret.
Tack för tipset.
Mvh
Fredrik
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.