Hej!

Jag har för närvarande ett sovloft (2,30m×1,65m) som är fäst i två väggar samt pelaren som står mitt i rummet. Nu har jag funderingar på att bygga ut loftet till vänster, så att det går hela vägen till fönstret. Måtten skulle därmed bli 2,30m×1,65m + 1,78m ×0,9m. Alltså: Hela långsidan, men djupare där sängen står (1,65), och ca 0,90 i djup där det gröna skåpet för närvarande står. På denna del tänker jag eventuellt platsbygga skåp upp till taket.

Nu till mina frågor:
1. Är det möjligt att regla ett så här stort loft, hela 4,08 i total längd, endast med hjälp av dom tre väggarna, eller kommer jag behöva addera en bärande pelare någonstans i mitten?
2. Hur hög höjd bör man satsa på ovanför loftet? För närvarande har jag 1,17, men känslan är att det borde räcka med 0,8 ca. Vill gärna höja upp loftet en bit, så rummet känns "öppnare". Total takhöjd är ca 3,35.
3. Vad tror ni är bästa lösningen gällande stege? Fästa den på väggen, eller ha en "mobil" stege som går att flytta?

Mvh Henning
 
  • Sovloft fäst vid vägg och pelare med stege, möbler och dekor nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att 0,8 är för lågt, fast beror ju va du vill göra i sängen
Minimum är väll att man kan sätta sig upp med god marginal, ungefär 120 cm
 
  • Gilla
SixtenP
  • Laddar…
En biblioteksstege hade väll varit fint, så kan man rulla iväg den mot väggen när den inte andvänts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.