Håller på uppföra ett fritidshus med soutteränggrund och har gjutit en kantbalk i helgen.
Nu tänkte jag börja mura och fick en hel del cementsäckar över. Funkar det att gjuta fast första Lecalagret med betong eller måste det absolut vara murbruk?
(Lecablocken i bild är ej fastmurade ännu)

Grund till fritidshus med nygjuten kantbalk och omonterade Lecablock, betongblandare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingetdera. Glidskikt.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
I det garage och den souterängvåning jag byggt i mina dar så murade jag fast lecablocken med murbruk B mot plattan, funkar bra.
Kan även vara en bra ide att borra och fästa lite armering med kemankare i den underliggande betongen som man murar in i lecablocken.
 
TotalControl skrev:
Ingetdera. Glidskikt.
Njaa, det är inget jag tror på, jag vill att det ska sitta fast. Och jag behöver dessutom kunna korrigera för eventuella ojämnheter i sulan.
 
Raskus skrev:
Njaa, det är inget jag tror på, jag vill att det ska sitta fast. Och jag behöver dessutom kunna korrigera för eventuella ojämnheter i sulan.
Okej.Ditt val.

Korrigering kan du dock göra ändå. Ser ut som webers stenar på din bild. Dessa kan du korrigera för ojämnheter på glidskiktet med bruk.
Hur tänkte du lösa fuktsugandet mellan sten och vot? Det hjälper även glidskiktet till att bryta.
 
du hade väl cement och inte betong i säckarna hoppas jag?

blandar du cement och sand så får du murbruk tror jag :)
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Nja då behövs murcement som innehåller kalk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.