É
Jag ska bygga en landgång innan jag isolerar klart taket, ca 50cm ovanför takstolars underkant.

De flesta verkar bygga som stolpar upp från underarmen och en landgång ovanpå det. Jag tycker metoden som byggmax visar på bild är enklare. Finns det någon negativ påverkan på takets konstruktion med denna variant? Jag har sen papp och plåttak direkt emot råspont.

Min vind:
Vind med träbalkar och isolering, ljust, gångbräda, symmetriskt takstolskonstruktion, obebott loftutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggmax instruktion:
3D-modell av en trästomme för en byggnad, med gula och beigea bjälkar, Byggmax logotyp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag läste om en annan här som hade tänkt göra som mig men där snickarna redan hade gjort enligt andra metoden och de påstod då att deras metod var bättre för hans tak, att byggmax-varianten inte var lämplig. Vet inte om det fanns någon sanning i det eller om det vara var en ursäkt när de redan börjat på andra sätter:
https://www.byggahus.se/forum/threads/insfaestning-av-landgang.50327/
 
É ÉlPon skrev:
Vet inte om det fanns någon sanning i det eller om det vara var en ursäkt när de redan börjat på andra sätter:
Yes. it was just bullshit to justify your thesis. The Byggmax version is OK and better than what the carpenters from the link suggested. There is no direct impact on the bottom chord of the truss here. This is especially important when the inspector weighs a little and the ceiling is plasterboard. In the version with a link, the stresses caused by the pressure on the joist cause its deflection, which may cause cracking of plasterboard joints.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
É
Tack för input. Takstolen är dessutom skarvad i mitten så känns konstigt sätta extra last där även om skarven säkert är stark:
Teknisk ritning av takstol, visar mått och vinklar, byggnadskonstruktion, ingenjörsskiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men söker med google på t.ex. ”bygga landgång vind” så verkar alla bygga med lasten på underarm. Jag inser dock nu att jag skrivit fel, de ska inte fästas i överarmen utan i ”w”-delen, kanske heter diagonalstänger? Men verkar okej enligt denna tråd även om inte så många var med i diskussionen:
https://www.byggahus.se/forum/threads/landgang-vind.397624/

Jag ser inte att det är problem med vikten vid inspektion utan tänkte mer om det på något sätt skulle påverka snölaster negativt, men har svårt se varför…
 
É
Brukar man även lägga brädor på ovansida underarm takstol? Så att det finns nåt att gå på om man skulle behöva komma nära takfoten? Annars klampar man ju på glesen, tänker att det kan va lite känsligt för innertaket beroende på material.

Man behöver kanske inte sätta helt tätt men typ råspont cc30 eller så. Ingen som gör så?

Några nackdelar?
 
  • Gilla
Boxer63
  • Laddar…
Hur gick det med landgången?
Är i samma situation nämligen 😊
 
É
B boman.fredrik skrev:
Hur gick det med landgången?
Är i samma situation nämligen 😊
det gick bra att bygga. Var väl aldrig nån tveksamhet kring att det var enkelt bygga utan min fundering var väl mest om det påverkade nåt eller varför gör inte alla på detta sätt.
Vind med träbjälkar, en hammare och en kartong på träplattor med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmast luckan så gjorde jag en låda som stoppade lösullen och så hade jag vanliga skivor där istället så att man kan ta bort ifall man behöver klättra in enklare.
Isolerad vind med träbjälkar och en mittgång av plankor, en låda för att stoppa lösullen närmast luckan, samt brädor närmare takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så satte jag ett par brädor närmare takfoten som man kanske kan hitta under lösullen ifall man skulle behöva ta sig närmare där.

Isolering och träramar i ett takutrymme visas med brädor som håller fast isoleringen på plats nära takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.