Hej
Jag skall bygga ett större trädäck ca 60kvm , den gängse principen är ju att fästa inre bärlinan mot husgrunden, i mitt fall betong. Nu har någon nämt att det finns risk att HUSGRUNDEN KAN SPRICKA senare om däcket rör sig, exempel om betongplintarna sjunker en bit så det blir mera belastning på inre bärlinan. finns det någon grund i detta påstående? jag tycker att det verkar osannolikt att spräcka en betonggrund.
Eller är det ett säkrare alternativ att montera inre bärlinan på plintar också?

Nästa fråga:Finns det någon formel eller gängse princip att räkna ut hur många betongplintar man behöver?

Tack Ola
 
Vi la en rad med lecablock efter husgrunden och syll på denna.
 
Om man nu ändå vill fästa en bärlina i en betongvägg... Vilken är minsta dimensionen man bör använda då? Anledningen till att jag frågar är att bärlinan kommer hamna strax under där panelen slutar. Och min tanke var att om jag kan gå ner till ca 45 * 120 så kanske jag inte behöver såga i panelen.
 
Hur liten dimension du använder beror på hur tätt du fäster bärlinan. Tyvärr har jag inte några siffror åt dig, men jag kan tänka mig att om du fäster med x skruvar/m för 180 mm så borde du klara dig med 2x skruvar/m för 120 mm.

Ett estetiskt problem du kanske kan få om du fäster bärlinan på väggen är att du får en barr-, löv- och smutssamling precis inne vid väggen som är besvärlig att få bort. Jag rekommenderar att man har en liten spalt mellan altanen väggen så att dylikt skräp kan falla ner.

/.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.