Har för avsikt att bygga en låg (ca 50 cm ovan mark) naturstensmur som avgränsning för en sandlek för barnen. På platsen där den ska byggas är det bara ett tunt (15-30 cm) jordlager ovanpå berget, så jag tänkte gräva ner till berget och stapla stenar därifrån. Kallmur, tror jag det kallas.

Jag vet att det egentligen inte är några problem att med lite pusslande kila ihop stenarna så att muren ligger av sig själv, utan bindemedel. Men eftersom muren ska funka som del av ett lekområde vill jag helst fästa stenarna, åtminstone det översta lagret, på något sätt.

Vad tror ni om att lägga lite bruk här och var mellan stenarna? Eller utomhussilikon, kan det fungera? Det vore i så fall enklare än bruk. Fogskum skulle fixa biffen men jag är rädd att det syns här och var och därmed förfular muren.

Tacksam för idéer och råd.
 
Stenmur på ett lekområde....Hur rimmar det med ISO certifieringen!?

Nä allvarligt talat hur länge ska du ha muren stående?

Allt annat än en ren kallmur blir kortlivat, eventuellt undantaget en murad med bruk men det lär inte duga med lite lite duttande här o där.

Silicon och fogskum kan du nog glömma helt, men ett trick kan vara att klä den i typ hönsnät som man gör längs vägar och järnvägar sedan när ungarna är större så tar du bort nätet om du vill ha en naturell mur.
 
Redigerat:
  • Gilla
Per Kylemark och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte mig att göra den som en ren kallmur, som håller ihop av sig själv, men sedan försiktigt lyfta på var och en av de översta stenarna och fästa med bruk eller silikon. Dvs få samma hållfasthet som en kallmur men lite förstärkt i översta lagret. Är jag helt ute och cyklar?
 

Bästa svaret

Jag gör samma sak som du, staplar stenar jag hittat för att bilda någon slags mur. Jag tänkte slänga i lite betong här och var för att hålla ihop den och täppa till för stora hål och glipor.

Understa lagret fäste jag med Illbruck stenlim PU700. Det är som fogskum fast limmar bättre. Tyvärr syns det bättre också eftersom det är illgrönt, men jag tänkte nog fästa några fler stenar med sånt där det inte syns.
 
Instämmer i vad TorpAnders säger.

Har själv lekt och klättrat över en hel del stenmurar när jag var liten utan att något hänt. Så en vällagd mur bör inte ställa till några problem.
 
Glöm inte att en kallstensmur med en massa hål och springor är mycket attraktiva för ormar - något som du kanske inte vill ha direkt inpå ett lekområde för barn.
 
Tack för input! Muren nu byggd. Rätt stora stenar, bara 2 lager, och bruk emellan, så det blir inte så mycket håligheter. Återkommer med foto.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
StockholmM skrev:
Tack för input! Muren nu byggd. Rätt stora stenar, bara 2 lager, och bruk emellan, så det blir inte så mycket håligheter. Återkommer med foto.
Fota gärna och lägg upp
 
Ursäkta dröjsmålet. Såhär blev det.
Nybyggd lekplats med sandlåda, leksaker och rutschkana omgiven av stenar och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
GrKa och 2 till
  • Laddar…
Ser bra ut. Kan man anta att inga stenar flyttat på sig och inga kottar som tagit ngn skada utöver det vanliga?
 
Nej, det sitter bra och har inte rört sig. Ska sägas att jag har gjort en rätt rejäl gjutning i marken under (ca 60 cm bred, 20 cm djup, på några ställen når den hela vägen ner till berget), längs hela murens sträckning. Väldigt försiktigt med bruk på utsidan av muren för att det inte ska synas, men desto mer på insidan för att hålla det översta lagret på plats ordentligt. Döljs ju ändå av sanden.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
WaldenWoods StockholmM skrev:
Jag tänkte mig att göra den som en ren kallmur, som håller ihop av sig själv, men sedan försiktigt lyfta på var och en av de översta stenarna och fästa med bruk eller silikon. Dvs få samma hållfasthet som en kallmur men lite förstärkt i översta lagret. Är jag helt ute och cyklar?

Nä du är verkligen inte ute och cyklar. Tycker att barn också ska ha fina miljöer att växa upp i och kring.

ju större stenarna är, desto mindre blir risken. Men muren ska luta bakåt och vara bakfylla med makadam. Ger gärna utförliga råd på Mail så bara att skicka om du har frågor.

vi ska inte mörda barnen med vårat säkerhetstänk. Och stora stenar halkar man inte på eller sparkar bort.
Mvh erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.