Jag har en inbyggd 60 cm garderob (från 70-talet) som jag skulle vilja bygga om till förvaring av LP-skivor. Hade tänkt ersätta trådbackar och plasthyllor med hyllplan av 18mm MDF och skulle vilja ha tips på hur man kan fästa dem på bästa sätt då skivorna väger en del. Det känns inte som ploppar eller spår räcker.
Har funderat på om det räcker med att dra i vinkeljärn och fästa hyllplanen på dem. Då garderoben är inbyggd i en nisch kan jag dra skruvarna genom stommen en bit in i väggen.
 
Javisst kan du använda vinkeljärn om det känns säkrare så. Tag då de små smidiga som är avsedda för hyllplan och skruva i de befintliga hålen så får du hyllorna i våg.
Vill du känna dig ännu säkrare så skruvar du vinklarna även i hyllplanen, därefter håller de till att träna steppdans på. :)
 
Det var just det jag tänkte, att skruva i de befintliga hålen i stommen.
 
Nackdelen är väl att den typen av gamla garderober oftast bara har sidor gjorda av tunn masonite med papper mellan så där är inte mycket att skruva i så det blir hållbart...
Längst ut mot framkanten och längst in mot bakkanten brukar där ligga en bit massivt trå men i övrigt är det bara tunn masonite och luft mellan.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Nackdelen är väl att den typen av gamla garderober oftast bara har sidor gjorda av tunn masonite med papper mellan så där är inte mycket att skruva i så det blir hållbart...
Nu läste du väl ändå inte riktigt vad TS skrev hela vägen fram... :)

Han hade ju garderoben i en nisch så han kunde dra skruvarna rakt genom stommen in i omgivande väggar.
 
Raceman skrev:
Nu läste du väl ändå inte riktigt vad TS skrev hela vägen fram... :)

Han hade ju garderoben i en nisch så han kunde dra skruvarna rakt genom stommen in i omgivande väggar.
En nisch betyder inte att där med säkerhet är väggar på sidorna om garderoben... ;)

Det betyder inte heller att dessa om de nu finns är av betong eller massivt trä utan de kan lika gärna om de som sagt ens finns vara gjorda av gips, och hur mycket håller detta för... :rolleyes:

De garderober jag rivit ut ur nischer har aldrig haft väggar på sidorna iaf... :blushing:

Så... Jag läste hela vägen fram faktiskt... ;)

Är det garderob av spånskiva räcker det att skruva i detta och likaså om det råkar finnas väggar på sidorna om garderoben som är gjorda av massivt material vilket blir stabilt...
MEN... Är det så ?? ;)
 
Redigerat:
Det är betongvägg på båda sidor.
 
kindvall skrev:
Det är betongvägg på båda sidor.
Ok... men då är det ju bara att dra in rejäla skruvar rakt genom så vet man ju att det håller. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.