Jag har för avsikt att kakla om samt återinstallera hörnboxen i köket. Den gamla är fäst med 4 skruv, 2st upp i överskåpet samt två borrade genom kaklet.

Är det möjligt att endast fästa hörnboxen med de två skruvarna upp i överskåpet? dvs 2 av 4 skruv? några regler som förhindrar detta?

Finns det hörnboxvarianter där man inte behöver skruva genom kaklet?

MVH David
 
Det blir väl bra, om du vill kan du även sätta lite lim mot kaklet så blir det stadigt. Tex multibond.
Det finns inga såna regler.
 
D david023 skrev:
Jag har för avsikt att kakla om samt återinstallera hörnboxen i köket. Den gamla är fäst med 4 skruv, 2st upp i överskåpet samt två borrade genom kaklet.

Är det möjligt att endast fästa hörnboxen med de två skruvarna upp i överskåpet? dvs 2 av 4 skruv? några regler som förhindrar detta?

Finns det hörnboxvarianter där man inte behöver skruva genom kaklet?

MVH David
Sätt här boxen med 4 skruv uppåt
 

Bästa svaret

Jag har nyligen bytt kök och elektrikern valde att montera hörnbox med enbart 2 skruvar upp i överskåp och tomma skruvhål mot kaklet.
Det känns stabilt monterat och elfirman jag anlitade är välrenommerad för att undvika sådana spekulationer.
 
Skulle nog säga det beror på hur man hanterar kontakten,
Drar man ut kontakten utan att vara snäll så kan man få hela hörnboxen i handen om den bara sitter i överkant.
Har fått åka på några sådana jobb för kommunala bostadsbolaget och sätta fast hörnboxar igen.

Men några bra skruv uppåt och lite lim på kaklet så sitter det bra
 
Vad spelar det för roll om man skruvar genom kaklet då?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.