Hej,

Våren börjar närma sig och vi tänkte bygga ett uterum, vi tänkte använda oss av stålbalkar (HEA balk) till stommen av uterummet. Problemet är att där vi ska fästa dessa stålbalkar i marken så är det sprängmassor/sprängsten som är alltifrån 20-30cm upp till någon meter i olika former. Över dessa är det sedan 16-32mm stenkross. Utöver detta så lutar också marken ca 20-30 grader så det ska alltså fästas i en "backe" varför vi behöver komma ner en bit eller få ett bra stöd för balken så den står stadigt. (Antar att man inte gräver ner balken i marken, men vad kan användas för att ställa balken på så den kan få stöd?)

Hur fäster man en HEA balk på ett sådant underlag så det blir stabilt?
 
En bild skulle inte skada men spontant så säger jag: -Gjut en klack.
 
Ska balkarna fästas i marken? Alltså snedställda från väggen och sen ner i marken? Eller menar du pelare?
En skiss eller nåt skulle underlätta.
Men jag säger som mexitegel, gjut betong. Förslagsvis en betongsarg som du ställer pelarna på. Känns lite överdimensionerat, men men...
 
Har uttryckt mig lite fel, det gäller balkarna som ska agera pelare jag tänker på. Bärlinorna därefter antar jag inte blit något större problem.
Jag har ännu ingen skiss mer än en tanke i nuläget, så får återkomma om den.

Lägga en form och gjuta ett fundament som pelarna står på känns enkelt, men räcker det verkligen. Behöver man inte ta och borra sig ner i/mellan sprängstenen och armera det på djupet?
Hur bred/djup behöver betongklacken bli för att bli stabilt?
 
Balk är horisontell, pelare är vertikal :)
 
  • Gilla
Bältesclip och 1 till
  • Laddar…
Fast HEA, UNP, IPE är balkar oavsett hur man håller dom, jag lovar :) Fråga vilken stålgrossist som helst
 
Absolut, men det gällde användningen, då heter det TS var ute efter inte balk, utan pelare.
 
Fast om han ska använda en HEA, så ska han använda en balk som pelare :)
 
Mmm, ok :D
 
  • Gilla
NinjaSatan
  • Laddar…
Hårklyverier, kolla Tibnors katalog "Konstruktionstabeller". Lämpligtvis sid 74.
Okej, du ska gjuta platta också.
Pelare (stående balkar) med fotplåt på din betongsarg är ganska enkelt, men dyrt. Antar att du känner en smed?
Problemet är att infästningen av fotplåten, vilket lämpligtvis görs med expander kräver ett visst kantavstånd (på betongen). Skippa sargen och sätt pelarna direkt på plattan.
Om du vill göra "by the book" så kanske du ska ladda ner Hiltis program "Hilti Profis Anchor".
Det känns som sagt överambitiöst, men ambitiösa projekt brukar vara de roligaste!
 
Nejnej, det blir ingen gjuten platta i uterummet. Det kommer bli gammalt hederligt altangolv.
Men pelarna ska dit först, pelarna kommer vara av typ HEA stålbalk och behöver fästas/ankras så de står stabilt i sprängmassor.
Det jag har svårt att se är hur jag ska få stålbalken stabil och agera pelare och hur den ska fästas i sprängmassorna. (Där pelarna ska fästas lutar det dessutom ca 20-30grader neråt, dvs de ska fästas i en backe med sprängmassor).
 
Tror det blir svårt att få stabilitet i sprängmassorna.
Det finns en massa kloka människor här på forumet, men jag skulle påstå att du får gjuta ett litet fundament för varje pelare, men då måste du komma ner en bit så det fundamentet står stabilt.
Du kanske ska ta dit något proffs som kollar förutsättningarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.