Jag har en gammal mattpiskställning i 50mm järnrör som avståndsmässigt passar för att hänga en hängmatta i. Vill göra det lite mer gediget än bara knyta rep, så letar efter en lämplig klämma att sätta om röret.

Vanlig slangklämma fungerar någon vecka, men går sedan av. Detta eftersom den inte har någon naturlig ögla utan klämman går runt både röret och mer.

Hittade denna, men frågan är om den är kraftig nog att klara belastningen. Misstänker att den gängade mutterns svets kanske är för klen.

Alternativ?
 
Jag hade svetsat alternativt borrat ett hål och satt dit en ögla. Tror det blir svårt att få till en hållbar lösning med någon typ av klämma.
Sen är det ju smidigt att bara kunna kroka ur hängmattan när man vilat färdigt
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Helt klart en lösning. Känns lite jobbigare att genomföra + att det inte går att efterjustera, men det kanske är ett litet problem. Får fundera på det
 
Tomture61
Nu vet vi inte vikten på personen som tänker nyttja hängmattan? 50 mm stålrör, hur höga?
Kanske ett rör mellan ställningarna!
 
Redan nu är det ju rör mellan, eller hur menar du? Så ett upp och ner vänt U av 50mm rör nerstucket i marken
 
Går det inte att klämma fast någon form av stopp med en slangklämma annars? Borde räcka för att repet inte ska glida ned.
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Går det inte att klämma fast någon form av stopp med en slangklämma annars? Borde räcka för att repet inte ska glida ned.
Jo, om en vanligt funtat person hade satt upp hängmattan.

Mellan mattan och stolpen är en sådan här tänkt att sitta. :oops::D
 
nimhed nimhed skrev:
Jo, om en vanligt funtat person hade satt upp hängmattan.

Mellan mattan och stolpen är en sådan här tänkt att sitta. :oops::D
Tänkte att man kan ha ett kort snöre först, som en sådan sedan sitter i.
Men @Daniel 109 föreslår nog den bästa lösningen.
 
D Daniel 109 skrev:
Sätt en avgasklämma. Art 79-2351
[länk]
Ja, smart. Då kanske man bara kan gänga på en ögla direkt på?

Ska man köra på 48mm eller 54mm om stolpen är 50?
 
Varför inte den jag föreslog på 51mm.
Välj närmaste dimension över rörets dimension.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför inte den jag föreslog på 51mm.
Välj närmaste dimension över rörets dimension.
Hur kunde jag missa den? :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.