Hej! Rätt forum? Vill ha hängmattan i vardagsrummet men enda möjligheten är att fästa ena änden i en tunn lättbetongvägg (ca 70mm tjock). Fästet måste tåla en rejäl draglast. Finns det någon möjlighet utan att sätta någonting genomgående som fäster i ngt på andra sidan väggen (där sitter nämligen ett städskåp monterat)?

I värsta fall får jag väl såga upp en del av skåpet om det måste till en genomgående infästning, men skulle föredra att låta bli.
Lägenheten byggdes 1968 och endast väggarna mellan lägenheterna är bärande (och i rejäl betong).

Mvh/Andreas
 
Frågan är om väggen i sig håller?
 
Jag skulle inte känna mig säker att ligga i en hängmatta som är fäst i en lättbetongvägg som bara är 70mm tjock. Det är en sak att hänga upp en hylla, men lasten blir dynamisk i och med att hängmattan rör sig och en otillräcklig infästning kan/kommer att glida ur.

Antingen hade jag testat med ankarmassa, eller sätter du en stående regel mot väggen med flera infästningspunkter i väggen och sedan skruvar hängmattan i regeln. Då fördelar du lasten rätt bra, men det är förstås långt ifrån det mest estetiskt tilltalande alternativet!

Genomgående; absolut om möjlighet finns. Tänk dock på att gärna använda lite större typ fyrkantsbrickor på båda sidor och inte bara vanliga små runda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.