Det finns grenuttag med "nyckelhål" på baksidan
Det finns grenuttag med speciella fästlister.
Sedan finns dubbelhäftande tejp.

Protte
 
Såg ett 6-vägs grenuttag "Made in Germany" med 3m 1.5mm² kabel, strömbrytare och fästhål för 79.90 på Lidl förra veckan, kändes ganska robust och kvalitetskänslan var helt ok så jag kunde inte låta bli att köpa ett.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kim Bini
  • Laddar…
Tack!
 
Får man skruva fast ett grenuttag? blir ju lite Lös blandad fast installation?

Nyckelhålsvarianten har jag sett för att hänga upp dom men aldrig för skruva fast.
 
Så länge man inte klamrar eller fäster kabeln hårt och inte kopplar vidare med ytterligare grenuttag så är det ok. Detta har diskuterats på jobbet ett antal gånger med diverse besiktningsgubbar och de flesta säger att det är ok. Men det är svårt för att inte säga omöjligt att hitta någon egentlig paragraf om detta, men förmodligen får man läsa mellan raderna för att finna vad man söker :)
 
Naturligvis är det bättre att grenuttaget ligger på golvet och blir trampat på och sparkat på och samlar damm som kommer att ta eld än att göra det fast på väggen, det säger det sunda förnuftet (på elsäkerhetsverket eller om det var EU)

Prutte
 
prototypen skrev:
Prutte
Käkat bönor? :D

Ett grenuttag får aldrig bli en ersättning för ett fast installerat uttag men att hänga upp ett på en skruv så att det går att ta loss utan att ta ur skruven kan ingen ha några invändningar mot. Däremot kan det kanske vara svårt att hitta grenuttag med 'nyckelhål'. Alla jag köpt under senare år har varit helt släta så man får nog leta.
 
Nää, men lite sur på föreskriftsnissarna som inte har sunt förnuft. 3 klammer efter golvlisten fram till sladdosan på väggen bakom TV:n och alla boxarna. Lättare att städa då.

Protte
 
prototypen skrev:
Nää, men lite sur på föreskriftsnissarna som inte har sunt förnuft. 3 klammer efter golvlisten fram till sladdosan på väggen bakom TV:n och alla boxarna. Lättare att städa då.

Protte
Japps håller med. Fäster själv upp sladdarna på olika sätt hemma i hemmet för att lättare komma åt att städa och så ser det bättre ut med. Men inget man gör ute hos kund om dom skulle fråga om det, det får de själv göra om de vill så har man själv följt "föreskrifterna på arbetstid" :)
 
Lånar den här gamla tråden...
Finns det uttagslister eller "grenuttag" för fast installation?
Jag har en arbetsbänk i garaget och elcentralen sitter vid taket ovanför. Ovanför bänken vill jag ha en rad med 6-8 uttag.

Liknande
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-Brennenstuhl/Pr362339000
Eller
http://www.conrad.se/RITTAL-UTTAGSLIST-7-V%c4GS.htm?websale8=conrad-swe&pi=973176

Jag vill ha något som får fastmonteras direkt i centralen. Känns onödigt med först ett enkelt uttanpåliggande uttag på väggen och sedan stickpropp i detta och "fäst men ej fast" grenkontakt en bit ifrån.
 
Det finns inte vad jag vet, åtminstone inte med en rimlig prislapp. Så det är den "onödiga" vägen som gäller, och som dessutom blir billigast.
 
Eller så sätter man vanliga uttag sida vid sida, eller en bit fönsterbänkskanal som man gör så lång att man får plats med dom uttag man vill ha.
 
Jag hade satt två 4-vägsuttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.