Funkar det att fästa slingan med buntband på armmeringmattan eller ska man ha najtråd?

Ytterligare en fråga: Värmen till shunten, tar man den innan eller efter shunten till elementen? Drar man sen vanliga rör som till ett element från shunten till slingan?
 
gådeberg skrev:
Funkar det att fästa slingan med buntband på armmeringmattan eller ska man ha najtråd?
Buntband fungerar alldeles utmärkt. Skulle vilja påstå att det tom. är bättre eftersom det alltid finns riskt att de vassa trådarna som blir när man klipper najtråd kan skada golvvärmeslangen. Dessutom går det mycket fortare att fästa ett buntband än att naja fast slangen (egen erfarenhet).
 
gådeberg skrev:
Ytterligare en fråga: Värmen till shunten, tar man den innan eller efter shunten till elementen? Drar man sen vanliga rör som till ett element från shunten till slingan?
Vill du köra golvvärme när elementvärmen är avstäng så bör du nog ta värmen före shunten till radiatorerna. Men du behöver två shuntar en shunt till golvvärmen och en till radiatorerna...

Rören till golvslingan kan vara både koppar eller pex slang, ditt val.
 
Tack för snabba och bra svar!

Har tänkt mig en sådan här, och då räcker det väl med att bara dra ett rör till denna och sen tillbaka till tanken. Och sen kan jag dra vanliga prisolrör fram till slingan för denna måste väl inte sitta precis vid slingan?

3028.jpg
 
gådeberg skrev:
Tack för snabba och bra svar!

Har tänkt mig en sådan här, och då räcker det väl med att bara dra ett rör till denna och sen tillbaka till tanken. Och sen kan jag dra vanliga prisolrör fram till slingan för denna måste väl inte sitta precis vid slingan?

[bild]
Du kan nog få lite problem med kopplingarna. Har för mig att anlutningarna på pumphuset är för pex slang. Och skall du koppla prisolrör dit så får byta dessa mot några för kopparrör. Sedan behöver du en koppling som klarar kopparrör i ena änden och pex i den andra för att koppla ihop prisolen med pex slangen. Men är det bara en golvvärmeslinga som du skall koppla så går det, men se upp så att du får rätt kopplingar för resp. slang/rör typ annars lär det läcka.......

Det normala är nog att denna "pumpkoppling" sitter vid/nära golvvärmeslingan eftersom du lär få svårt att förlänga tempgivaren till blandarventilen. Det "röret" är inte skarvbart.
 
Men då är det ju smidigare att ha shunten där slangen kommer upp. Försöka få upp alla ändar på ett ställe
 
gådeberg skrev:
Men då är det ju smidigare att ha shunten där slangen kommer upp. Försöka få upp alla ändar på ett ställe
Precis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.