Okej så renoveringen fortsätter... nu söker vi tips på infästning av golvsocklar i vägg som består av slaggplattor o puts. När vi tog bort de gamla fastspikade listerna så följde en hel del vägg med o de kratrarna har vi lagat med husfix. Följt på det bredspackling, grundmålning och nu är även nytt golv lagt. Så nu är alltså frågan hur vi bäst fäster de nya socklarna i väggen. Plugg o skruv? Finns det i så fall nån riktlinje på hur tätt skruvarna ska sitta eller är det avhängt på hur mkt väggarna buktar?
Bifogar bild på hur väggarna såg ut innan lagning...
 
  • Skadad vägg med spår av borttagna socklar, slaggplattor, puts och patchad med husfix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AnnaHeart_74
  • Laddar…
Mitt tips är att borra och limma in en 8 el 10mm rundstav/träplugg som du sedan spickar listen i. Brukar räcka med en plugg varje halvmeter.
 
  • Gilla
Surgubbe och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Limma dit det med tec7 eller liknande. Om du inte bryr dig om finish kör med skruv
 

Bästa svaret

Det finns nog lika många sätt som utförare.

Ska du måla listerna efter montaget så spelar det inte så stor roll om du använder spik eller skruv.

så här skulle jag göra för att få ett bra resultat:
Köp montagelim och tryck ut en rejäl klick varje halvmeter på väggen. Fixera listen med några vanliga dyckertspik. Låt torka. Där du tycker att listen ska in till väggen ytterligare nån halv-cm om väggen är ojämn så finns det två alternativ. Borra, plugga och skruva, eller fylla springan mellan listen och väggen med montagelim. Avsluta med att spackla ev skruvskallar, mjukfoga springor och slutmåla listen.

den här metoden förutsätter att tapetsering eller målning av väggen sker EFTER att listerna har monterats.
 
  • Gilla
Trattkantarell
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Ja målningen ska ske allra sist. Casco X-fix kan det va lämpligt för ändamålet?
Men en följdfråga på skruvning menar du alltså att borra upp för pluggen igenom listen? Blir ju världens hål, vilket betyder att man borde skruva med skruvskalle av rekordstorlek? Tänker att det blir svårt att dölja även om man spacklar? Eller är det nåt jag missat här?



H hackatall skrev:
Det finns nog lika många sätt som utförare.

Ska du måla listerna efter montaget så spelar det inte så stor roll om du använder spik eller skruv.

så här skulle jag göra för att få ett bra resultat:
Köp montagelim och tryck ut en rejäl klick varje halvmeter på väggen. Fixera listen med några vanliga dyckertspik. Låt torka. Där du tycker att listen ska in till väggen ytterligare nån halv-cm om väggen är ojämn så finns det två alternativ. Borra, plugga och skruva, eller fylla springan mellan listen och väggen med montagelim. Avsluta med att spackla ev skruvskallar, mjukfoga springor och slutmåla listen.

den här metoden förutsätter att tapetsering eller målning av väggen sker EFTER att listerna har monterats.
 
Limma med Tec7 eller liknande.
 
  • Gilla
Edlunn
  • Laddar…
Trattkantarell Trattkantarell skrev:
Tack för alla svar!

Ja målningen ska ske allra sist. Casco X-fix kan det va lämpligt för ändamålet?
Men en följdfråga på skruvning menar du alltså att borra upp för pluggen igenom listen? Blir ju världens hål, vilket betyder att man borde skruva med skruvskalle av rekordstorlek? Tänker att det blir svårt att dölja även om man spacklar? Eller är det nåt jag missat här?
hålet blir 5,5mm och skruvskallen är 7mm
https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/...ist-och-sockelskruv-vit-trastal-39x76mm-250st
 
Spackla skruvhålen med nåt som inte sjunker ihop när det torkar; mjukfog eller t.o.m. elastic plastic padding funkar fint.

Edit: montagelimmet; jag brukar använda fix bond som är både vitt till färgen och övermålningsbart.
 
  • Gilla
mkristensson
  • Laddar…
Låter ju genialt. Jag har puts på blåbetong och jag hatar spikplugg. Ska absolut testa detta. Hur fort kan jag spika efter jag limmat fast pluggen? Kör 50 mm dyckert ur pistol.

Ursäkta trådlyft.

Mazen Mazen skrev:
Mitt tips är att borra och limma in en 8 el 10mm rundstav/träplugg som du sedan spickar listen i. Brukar räcka med en plugg varje halvmeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.