Efter altanprojektet är det nu dags för en farstukvist (hoppas att ämnet inte blir utkastat från "Altan-forumet" :surprised: )

Ingången ser idag ut som bilden till vänster. Tanken är att det skall bli något som liknar bilden till höger (fotomontage). Mått: ca. 2500 x 2500.

Nu till min fundering - som synes har jag inte mycket utrymme i höjdled att jobba med. Vill inte gjuta en platta utan hellre gjuta plintar, placera stolpar i stolpskorna och sedan fästa en tryckt golvregelram (45 x 145) direkt i stolparna (utan att ta ur halvt i halvt). Vill alltså hoppa över ev. bärreglar. Sannolikt blir det ett par plintar i mitten av bygget för att bära upp belastningen. Min idé är m.a.o. att spika ihop ett regelverk med avstånd cc 60 och fästa detta i hörnstolparna och lasta av i mitten med ett par plintar.

Går detta? Kan det vara tillräckligt att spika fast balkskor i stolparna respektive ramen? Min ambition är att använda impregnerade, hela stolpar (95 x 95). Som alltid vid mina byggprojekt drabbas jag av sömnlösa stunder under nätterna . . .

Dessutom, är det OK att blanda tryckt virke med målat virke? Ex.vis genom att klä in den tryckta stolpen med målade brädor för att få en tjockare profil.

Någon? Tar gärna emot andra idéer kring hur jag kan få ihop vår kommande farstukvist med tanke på befintlig dörrtröskels höjd över marken.
 
  • farstu_fram_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • farstu_fram_ready_liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilden till höger ser farstukvisten ut att ligga i marknivå. Kan du inte låta golvreglarna vila direkt på grus, eventuellt med betongplattor under. Sen kan du ju bara spika fast regelverket i stolparna, eller använda balkskor.
 
Ser att jag var ungefär ett år för sent ute med mitt svar....
 
Löste det hela med med plintar i hörnena och ett par i mitten. Kottlade rätt ordentligt mellan golvreglarna, som ligger med c/c 30. Stolparna monterades sedan mot respektive regelhörn/-sida genom att ta ur halva stolpen med en golvregelhöjd och bara ställa ned (och skruva fast). I och med att jag limmade med PU-lim, blev stolpar och mellanliggande bärlinor ordentligt stabila.

Det blev så här med utgångspunkt från min SketchUp-skiss. Staketet får bli ett sommarprojekt . . . tror jag.

farstu_skiss.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.