Ska göra en tillbyggnad på 6x4,5m till huset som ska stå på murad krypgrund. Dock funderar jag på om jag kan slippa dubbel-mura mot den befintliga krypgrunden och istället fästa golvbjälklaget med balksko direkt på den befintligt krypgrunden. Är detta godkänt enligt konstens alla regler?
 
Japp så gör man alltid :)
 
Föresten, ska du inte fästa balkskorna i bef. Bjälklaget? Eller menade du muren?
 
Tack för snabbt svar.

Tillbyggnaden ska ha golvet sänkt ett trappsteg ca 15 cm vilket gör att jag i så fall måste fästa med balksko i muren. Är det ok?
 
Jaha ok. Nej du kan inte sätta balkskorna direkt i muren, då får du förankra en regel i muren först och sedan balkskorna. Vad är det för material i muren. Om det är leca är det svårt att få bra fäste. Men om du gör så borde du kunna sätta stöd på bef. Sulan med stolpar upp mot det nya bjälklaget, för sulan sticker väl ut ty 10 cm muren?Funkar inte det är det nog tyvärr å mura som gäller.
 
Befintliga huset är byggt i slutet på 50-talet, jag tror att blocken är någon form av lättbetong men inte leca. Men det låter på dig som att mura upp är det bästa alternativet. En följdfråga som jag också har är om jag ska förankra den nya krypgrunden i den befintliga med armering(inborrade)?
 
Har du något underlag att mura på intill muren eller måste du gjuta en ny sula där? Nja jag tror inte det är nödvändigt att förankra muren i muren. Men fästa det nya bjälklaget i befintliga muren hade jag nog gjort med lämplig infästning.
 
Jag får antagligen gjuta ny sula i så fall om det ska muras. Ok, du hade alltså förankrat en regel i muren och fäst bjälklaget i den? Frågan är bara vad stöden ska bestå av. Jag antar att det ska vara så lite trä i krypgrunden som möjligt.
 
Långa balkskor som hänger ned från befintligt bjälklag?
 
Japp det hade jag gjort så man kan rikta reglarna om dem är skeva. Stöttor av trä behöver du nog inte ha om du murar. Men det känns som man vill förankra det nya i det gamla på något sätt.
 
Intressant, ja det kanske vore ett bra alternativ, men finns det så långa balkskor?
 
Det har jag inte sett att det finns.
 
Balksko för masonitbalk finns i 500 mm.
 
Ok tack för infon.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.