Hej !
kanske den dummaste frågan på forumet...

men håller på med en liten utbyggnad och ska lägga dit 45x220 golvbjälkar och undrar om jag ska använda mig av 90 graders vinkeljärn att fästa med eller att spika snett ner i bjälken ner i syllen ??
//N
 
Balksko. Det är det bäst om bjälken bara hänger på syllen.
 
Lånar in mig på den här tråden, har en fråga på samma "tema" nämligen, hoppas det är OK med trådskaparen.

Jag planerar fästa golvbjälkarna i balkskor. Under har jag grävt ut och lagt sand + åldersbeständig plast. I mitten av bjälkarna håller vi på att förstärka med en låg mur av lecablock. Golvet blir furuplankor. Till frågan: När vi ändå håller på, är det inte läge att stoppa i ngn form av isolering också? Vad har ni under era golv?
 
Kutterspån. Billigt och hyfsad isolering. Stö lite kalk i så gillar inte musen det.
Eko fiber. Dyrt och bra.
 
Balksko. Det är det bäst om bjälken bara hänger på syllen
nja ska lägga golvbjälkarna på syllen är tanken, har det ganska knepigt att få till rätt höjd annars...

Jag planerar fästa golvbjälkarna i balkskor. Under har jag grävt ut och lagt sand + åldersbeständig plast. I mitten av bjälkarna håller vi på att förstärka med en låg mur av lecablock. Golvet blir furuplankor. Till frågan: När vi ändå håller på, är det inte läge att stoppa i ngn form av isolering också? Vad har ni under era golv?
hur tjocka är era golvbjälkar ? jo jag tycker det, kommer att bli kallt annars.

förr hade de ju sågspån, men jag kommer att under varje bjälke(45x220) sätta en 22x95 så det blir som ett upp och ner på vändt T.
mellan varje balk är det CC (centrumcentrum) 60 cm där kommer det att finnas ett lager med 45 mm hårdskive isolering, sen ett lager av 170 mm isolering innan golvspånskivan kommer...
 
Glöm inte att sätta dit en 22+95 går att använda 22+45 på tvären också. Under det upp och ner vända T . Den håller i blind botten, din hårdskive isolering. Det händer att allt kan lägga sig på botten annars.
 
hur tjocka är era golvbjälkar ?

45*145.

Så vi skulle gott o väl kunna göra så som du skriver, ska fundera på den lösningen. Det verkar bra. Tack för tipset!
 
hur tjocka är era golvbjälkar ?
vi blev tvungna att ta 45x220 då vi behövde komma upp i höjd med det nuvarande huset, annars hade vi använt 45x195.

Glöm inte att sätta dit en 22+95 går att använda 22+45 på tvären också. Under det upp och ner vända T . Den håller i blind botten, din hårdskive isolering. Det händer att allt kan lägga sig på botten annars.
en fråga vad ska man ha som blindbotten annars, vet inte om våra hårda isolerings skivor är gjorda för det, har läst om asfaltsboard...

vad jag förstått ska man ångspärra längst ner mot krypgrunden, dvs isoleringen ligger på någon form av "plast"
eller är jag helt fel ute... ??

är det någon som vet om spikningen ? vinkeljärn eller endast spik ??
 
Redigerat:
Du sätter väl en kantbalk längst ut - då kan du spika rakt igenom den med ett par 5"spik in i golvreglarna.

Blindbotten kan du bygga av speciella trossbottenskivor som är gjorda för ett cc-avstånd på 60cm. Annars är det väldigt bra med falsad cellplast skruvad tvärs bjälklaget - fast då måste du såklart komma åt att skruva underifrån när bjälklaget väl är på plats..
 
Redigerat:
Du sätter väl en kantbalk längst ut
?? förklara hur du menar...
spikas den ner mot syllen längst ut mot "yttervägg" och lägger golbjälkens ände mot denna och spikar fast... är det rätt så ?

hmm fan en sån enkel fråga, blir ju bara mer konfunderad...
 
Hej. Nu ska ni börja med att använda rätt ord till rätt sak. en regel står upp. Balk är= bjälke och ligger ner. Bara så ni förstår varandra.
 
Ja, du lägger den tvärs golvbjälkarna längst ut och gör s.a.s. golvbjälkarna 45mm kortare än ytterkant syll - sedan spikar du alla golvbjälkar cc60 i kantbalken. Det blir stabilt som bara den i.o.m. att bjälkarna inte får lika lätt att vrida sig i sidled när de är spikade i hela sin höjd i änden..

Vi brukar inte använda vinkeljärn utan spika bara ner kantbalken här och var i syllen, vart skall det hela ta vägen när du väl får på huset ;) Givetvis inte fel om du ändå vill sätta järn dock.
 
Träig snickare skrev:
Hej. Nu ska ni börja med att använda rätt ord till rätt sak. en regel står upp. Balk är= bjälke och ligger ner. Bara så ni förstår varandra.
Kalla det kantbjälke om du vill då - fast det heter inte limträbjälke - och de står upp.. :)
 
Jag försöker hjälpa er. det var så många???? som nikke skrev.Sen skev jag att att balk är= bjälke. Limträbalk vet jag att det heter och dom ligger oftast ner.
 
Vi brukar inte använda vinkeljärn utan spika bara ner kantbalken här och var i syllen, vart skall det hela ta vägen när du väl får på huset Givetvis inte fel om du ändå vill sätta järn dock.
gött mos !! då har jag fattat,

Hej. Nu ska ni börja med att använda rätt ord till rätt sak. en regel står upp. Balk är= bjälke och ligger ner. Bara så ni förstår varandra.
tackar ! bra med förtydligande till en novis...

Då ska det nog ordna sig... kommer nog på mer små frågor framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.