Hej,

Jag har lite problem med min ena gardinskena som jag fäst i ett lättbetong tak. Nu såhär i efterhand så hade jag nog hellre fäst in den i väggen, men gjort är gjort och jag funderar på att det går att rädda upp situationen. Jag har två gardinskenor där den med lättare gardiner håller med de pluggar och skruvar vi körde på, medan den andra gardinskenan som har haft tyngre mörkläggningsgardiner inte höll.

Så problemet är att hålen har expanderat och både plugg, skruv och lite takmaterial lossnat. Funderar på om t.ex. någon typ av spackel eller liknande skulle kunna petas in i hålen och sen ta en större plugg för att få det att hålla? Eller borde jag satsa på någon speciell plugg? Jag har kikat lite på pluggar som hamras in tar tacksamt emot alla tips jag kan få!
 
  • Utvidgat hål i lättbetongtak där en gardinskena varit fäst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Det smidigaste är att fylla i hålet med lim, tex "No more nails", i med pluggen, torka bort limrester som flyter ut och vänta till det härdar, för att därefter skruvas. Detta förutsatt att medföljande skruv och plugg är av tillräcklig storlek för att bära gardinerna.
 
  • Gilla
krvi
  • Laddar…
Hej! Kan du inte borra nya hål i skenan och montera upp den igen då borde du väl täcka hålen? Och skruva den med lättbetongskruv eller grov träskruv. Hittar du en lämplig lättbetongskruv som passar i skenan så borde det sitta som berget sen.
 
  • Gilla
krvi
  • Laddar…
Finns lättbetongskruv som skruvas in utan plugg som är bra, Beijer på min ort har ett bra sortiment. Vanliga gipsskruv utan plugg fungerar också bättre än plugg och skruv eller spikplugg i läggbetong oftast tycker jag.

För de befintliga hålen så brukar det funka med att sätta in plugg med spackel eller typ no more nails, och låta det torka helt innan man drar i skruven.
 
  • Gilla
krvi
  • Laddar…
Tack för bra råd!

Införskaffat no more nails och ska testa med det.

Lät smidigt att slippa pluggen med lättbetongsskruv, ska kika på det nästa gång.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.