Hej,

Jag har byggt mig en slagport till garaget (öppningen är ca 235x235mm) och portbladen väger ca 50kg styck! Har köpt mig ett par 750mm hakgångjärn i 10mm gods som jag tänkt använda (2 st gångjärn per dörrblad).

Gångjärnen tänkte jag fästa med genomgående vagnsbult (M10).

Hur skall jag fästa hakarna i dörrkarmen? Med genomgående bult? Det är hål för 2 st M12 på varje hake.

Hur kraftiga reglar bör jag ha i dörrkarmen?

mvh
flashg

 
  • Image3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Hej,

Jag har varit inne på att svetsa gångjärnen men eftersom jag vill få ett "gammeldags" utseende som passar in så har jag valt utanpåliggande gångjärn.

Funderar på att köra med genomgående bult även till hakarna. Var inne på fransk träskruv men det känns stabilare med genomgående bult....

Vad tror ni om dimensioneringen av reglarna till karmen?


Snailman skrev:
Vi köpte en slagport i stål en gång, ca 3meterhöga dörrar, de hade gågnjärnen svetsade i dörramen, vi satte fast tjock plåt som var bockad 90 grader i sidorna på huset där porten skulle fästas, och skruvade med ett antal franskskruv har jag för mig... sedan svetsade jag fast gångjärnen i plåten.

De såg ut ungefär så här fast större: [url][länk] [/quote]
 
Bud från Inger P, på 100x100. Jag hade valt 70x120mm, vilket är ett standardmått på karmar till dörrar och portar med dina mått. Men sätt 3 gångjärn på vart portblad= ett i mitten med andra ord. Portar (hemmagjorda) blir instabila i mitten. Se till så att reglarna på portens baksida (ca 45x100) hamnar där gångjärnen skall sitta, och sedan en diagonalregel där emellan. Genogående i karman är rätt, men se till att få hålen tajt
10mm bult = 10mm håll, knacka igenom bulten (helgängad stång eller vad du använder) annars vill staplarna gärna vrida sig p g a portens tyngd. Gångjärn på mitten motverkar även detta.

Ps. såg försent att Du använde 4-kantsprofil till ram, då får du själv modefiera det jag föreslagit :cool:
 
Det blir ju svårare att montera ner fästena - om man så önskar i framtiden - om bulten är genomgående...
Back to top

Inger P, använder Du genomgående bult (obs inget Franskt) med mutter, så får du inga problem. Använd bricka ( Biltema har stora fyrkantiga som är avsedda för detta) på karmens insida, och så kalla in snubben när det skall spännas ;) = spänn regält.
Använd bult eller stång i samma dimension som hålen i gångjärnens staplar= 10 eller 12mm.
 
nja hmm... jag såg det hela framför mig; att karmen (som Du kallar regel) var synlig= öppen baktill. Du talar om ett plank med en dörr i, inte att dörrens båda karmar skall ligga an mot något, baktill. Jag tycker detta blir lite kaka på kaka. Men o`key, skall du bygga in-eller låta planket ligga an mot karmarnas baksida, då kanske du får fundera på franska bultar/skruv. Vi har talat om dessa tidigare, och visst går det att använda fanska. Försök hitta långa sådana. Till din 100mm stolpe kan du använda 80-100mm lång fransk bult. Gångjärnets stapel är väl en 5-6mm tjock. Använder du 10mm tjock bult, så borra före med ca 7mm borr, och glöm inte att olja/fetta in gängan, innan du drar i den/dom.

Ps. ser att jag skrivit tidigare--karmens insida, menar baksidan, den del av karmen som är in i garaget. Normalt så är baksidan synlig inne i garaget, men det är inte alltid ;)
 
  • Gilla
Jonatan Björkqvist
  • Laddar…
Inger.P. Skillnaden med Dina 100x100mm stolpar, är att dom står ute och för sig själv=plank-port= rätt val.
De jag föreslog skulle ligga an mot och skuvas/bultas i vägg.
 
Tillslut är porten på plats!

Övre och undre panelbrädan fattas. Skall montera detta så fort jag hinner!
 
  • Image4.jpg
  • Gilla
David Luleå
  • Laddar…
Jag körde med 100x100mm stolpar i karmen och genomgående bult till hakarna. Fick kapa till M12 gängstång och svetsa på en mutter på gängstången för utsidan, på insidan körde jag med låsmutter och stora fyrkantsbrickor.

Stolparna i Karmen är stadgade med med extra regar.

Det krävdes relativt långa bultar (250mm, hade nog räckt med 200mm) eftersom man skall igenom ytterpanelen också mm.

Dörrarna känns som kassaskopsdörrar och är grymt stabila. Jag trodde att det skulle ge med sig lite när man slog undan kilarna under dörrarna som jag pallat upp dem med, men de hände kvar precis som innan!!

Är grymt nöjd!


Inger.P. skrev:
Det ser mycket bra ut! Hänger portarna stabilt?

HUR - och i vad - fäste du dem nu då? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.