Har satt fårstängsel runt hela trädgården för att hålla vildsvinen borta. Nu saknas bara en grind vid infarten. Jag har redan två staketstolpar som jag gärna använder. De är fastgjutna i marken och själva stolpen består av ett betongfyllt järnrör med en diameter på ca 20 cm. Dessutom går det el till belysning i stolparna.

stolpe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första idé var att försöka fästa en trästolpe mot befintlig stolpe och skruva gångjärn i trästolpen. Tänkte fästa stolpen med typ stora buntband i metall eller små tunnband. Men har inte hittat något bra.

Andra tanken var att borra hål genom metallen och in i betongen och sen försöka fästa gångjärnen med expanderskruv. Sen vet jag inte hur elen går inne i stolpen, så det är lite spännande att borra i den.

Vilket av ovanstående alternativ verkar bäst? Någon annan idé?
 
Svetsa dit gångjärnen i stolpen alternativt borra o gänga hål i stolpen o skruva fast gångjärnen.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Självklart ska jag svetsa fast gångjärnen! Alltid kul att få en anledning att använda svetsen :)
 
Alla gångjärn verkar vara förzinkade/galvade och det är tydligen väldigt giftigt att svetsa i. Får försöka slipa bort galvet innan jag svetsar.
 
finns ju gångjärn i rostfritt att köpa:)
 
Slipa bort galven där du ska svetsa , punkta fast gångjärnet så det sitter rätt.
Helsvetsar du resten får du försöka låta bli att andas in svetsröken eller hålla andan under tiden.
Risken är inte så överhängande att du blir förgiftad om du är ute och svetsar.
Skulle du få galv frossa och mår dåligt ska du dricka mjölk har jag för mig.
Lycka till.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.