Hej.
I mitt kära korridorrum har jag fönster med fönsternisch. Dessvärre saknas det fönsterbrädor och som det är nu så lutar själva stenen innanför fönstret inåt med ca 25° lutning, så jag kan inte ha några växter eller liknande där. (som gemene man märker är jag inte helt insatt i alla termer, men låt gå). (man kan säga att det ungefär ser ut så här -> http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fc/Runsten_U27.jpg)
Till mitt då egentliga problem. Jag har nu raskt snickrat ihop en ytterst enkel fönsterbräda bestående av en bräda med två vinklade ben. Men, hur fäster jag benen mot stenen på ett sätt som gör det enkelt att avlägsna om inte en framtida hyresgäst vill ha kvar fönsterbrädorna? Samt att det vid borttagningen inte skall skadas för mycket.
Som jag ser det är det nog enklast att helt enkelt limma fast fönsterbrädskonstruktionen och sedan undvika att belasta den för mycket. Något speciellt lim som bör användas eller funkar det med hederligt epoxylim?
All hjälp är välkommen här.
 
PL400 är det mest lämpliga limmet. Lim oavsett typ kommer dock att vara väldigt svårt att få bort senare. PL400 finns att köpa på byggmarknader dels som stor tub att sätta i "pistol". Dels kan man på vissa ställen köpa det i en vanlig liten tub.
 
Totte_S
Tror att fler än jag kommer att rekommendera ett montagelim som heter PL400.
Hur ser den befintliga fönsterbänken ut? Jag gissar att du inte har en runsten...
Är det en slätpolerad stenskiva så blir det i alla fall hyggligt enkelt att ta bort ett montagelim. Funkar säkert med epoxy oxå om det är det du har hemma.
edit vad var det jag skrev, hann bara inte posta tillräckligt snabbt....
 
Jag tror han en sluttande smyg i botten som är i betong. Såga till ett par kilar med 25 graders lutning. Borra ett hål i smygen med betongborr 5,5mm och tryck i en röd plugg.
Skruva fast kilen. Lägg på fönsterbrädan, ev kan du ta lite dubbelhätande tejp så fönstebrädan inte glider på kilarna. Vill du sen ta bort fönsterbrädan är det lätt gjort att dutta i lite latexfog i hålet.
 
Totte_S: nej, det är sannerligen inte en runsten). Skulle som verktygsgurun säger gissa att det är betong som finns gömt under ett lager puts.

Verktygsgurun: Kilarna som du nämner är redan fixade och allting har nu blivit målat och ligger på torkning. Gillar din idé om att använda röd plugg, så det blir till att göra så. Skall bara låna faderns borrmaskin, sen blir det till att köra på.

Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.