Jag skall gömma en del av mina elkablar i köket genom att fräsa spår i väggen, sätta in kabel i flexslang och sen mura igen det hela. Det jag undrar är hur man brukar fästa flexslangen i de spår man fräst upp ? Ett av spåren går t.ex i taket och där jobbar tyngkraften ganska rejält mot mig.

Spåren är frästa i betong, puts, och tegel (lite beroende på var de går) och flexslangdiametern är 16mm.
 
Borde funka bra att limma med PL400 eller liknande tycker jag
 
jakim skrev:
Borde funka bra att limma med PL400 eller liknande tycker jag
Fastnar det direkt vid kontakt med PL400 ? Om limmet är det enda som håller fast slangen i taket så behöver det ju fästa rätt så omgående. Tänkte inte alls på lim själv, var helt inne på någon typ av klämmor. Tack för uppslaget. Gäller hitta rätt lim nu då bara.
 
Mikael_L
Smältlim då ?
Med limpistol alltså.
 
Lini skrev:
Fastnar det direkt vid kontakt med PL400 ? Om limmet är det enda som håller fast slangen i taket så behöver det ju fästa rätt så omgående. Tänkte inte alls på lim själv, var helt inne på någon typ av klämmor. Tack för uppslaget. Gäller hitta rätt lim nu då bara.
Jag vet inte men PL400 är ju rätt så klibbigt. Finns kanske bättre lim ochså..? Smältlimmet kanske är det bästa?
 
Tänk även på att du kan mixa lim, PL400 för hållfastigheten och smältlim för att hålla tills PL400 har härdat klart. Jag menar inte att du ska blanda limmen utan kör 60cm PL400 och sedan 10cm smältlim osv.
Glöm inte att kolla så att PL400 fäster i både tak och slang! Har för mig att PL400 ska fästa på "oljiga plaster" men prova alltid först.
 
Antar att det räcker att limmet funkar tills du murar igen det hela. Så får du bara smältlim att fästa så borde det räcka.

PL 400 är ett helt fantastiskt lim, men jag tror att slangen kommer att lossna innan limmet torkat, det är ett för löst lim för detta tror jag.
 
hempularen skrev:
Antar att det räcker att limmet funkar tills du murar igen det hela. Så får du bara smältlim att fästa så borde det räcka.

PL 400 är ett helt fantastiskt lim, men jag tror att slangen kommer att lossna innan limmet torkat, det är ett för löst lim för detta tror jag.
Ja precis, jag behöver bara något som fixerar slangen, gärna snabbt så jag inte behöver applicera tryck i en halvtimme, tills jag kan mura igen rännan och få en mer permanent försegling.
 
Jag fäster slangen med spik/skruv och ev. plugg på det avstånd mellan fästpunkterna som gör att slangen inte hänger "fram"
 
Är det många slangar så är ju hålband ett bra alternativ
 
Limma???

skippa limmet, bökigt, ta "klipp spik" banka till lite runt röret, eller TC- klammer och plugg (typ av plast klammer för rör och likn.)

PL-400 är värdelöst till rör, och dyrt... samt att denna ånga som släpper ifrån limmet är direkt skadligt för lungor mm.
 
Skråspika med lämpligt spik...
 
Tuggummi? Häftmassa?
 
En liten statusuppdatering så att inte någon till behöver göra samma misstag.

Lim gick inget vidare (PL600). När jag gick och lade mig så satt flexslang/kablen fast i taket. I morse när jag steg upp gjorde den inte det längre. Tyngden av flexslangen med färdigmonterad kabel var tydligen för mycket. Jobbet var dessutom rätt kladdigt i och med att jag fick jobba ovanför huvudet och mot taket.

Skall göra ett nytt försök idag, men det blir nog med någon annan teknik som håller fast det hela mer mekaniskt.

- Live & Learn..
 
Lini skrev:
En liten statusuppdatering så att inte någon till göra samma misstag.

Lim gick inget vidare (PL600). När jag gick och lade mig så satt flexslang/kablen fast i taket. I morse när jag steg upp gjorde den inte det längre. Tyngden av flexslangen med färdigmonterad kabel var tydligen för mycket. Jobbet var dessutom rätt kladdigt i och med att jag fick jobba ovanför huvudet och mot taket.

Skall göra ett nytt försök idag, men det blir nog med någon annan teknik som håller fast det hela mer mekaniskt.

- Live & Learn..
inget jobb är enkelt, klammer helt enkelt..... sitter alltid...

Vilken typ av tak har du???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.