Hej,

Har ni något bra förslag på hur jag skall fästa en Geberit Duofix toalettfixtur, där väggen består av träullit och hålbetong bakom? Antar att jag måste införskaffa långa skruvar för att komma förbi träulliten och fästa mot hålbetongen.. men är osäker på vad det finns för alternativ..

Och på golvet, kan jag limma det istället för att borra hår och skruva, då golvet (under kakelt) består av flytspackel, vattenburen g.v. och EPS?
 
Det är väl inte ens tillåtet att skruva i golv?
 
Hm.. Är det inte lite märkligt att det då finns med skruvhål för att just fästa den på golvet?
Det är iof inte någon större issue isåfall.. bara att limma fast på klinkern.

Bekymret är snarare att fästa den mot väggen. Det lär ju inte spela någon roll att om jag kaklar väggen bakom toalettfixturen eller inte, för stabilitetens skull. Eller?
 
moOd skrev:
Bekymret är snarare att fästa den mot väggen. Det lär ju inte spela någon roll att om jag kaklar väggen bakom toalettfixturen eller inte, för stabilitetens skull. Eller?
Det stämmer säkert,
grejen är bara att tätskiktsystemet är gjort och godkänt när det sitter kakel utanpå.
Det går rätt fort att kakla och foga den lilla biten. Man behöver inte vara så himla noggrann när man tvättar bort överflödig fog.
 
Bra där..! Det hade jag faktiskt ingen aning om.
Hade annars tänkt låta den allt inuti "lådan" vara okaklat. Känns så onödigt att kakla något som inte syns ändå..
 
Milkshaken
Rätta mig om jag har fel nu men Gerberit har ju modeller som ska vara inbyggda i fixturerna... Och det är ju enkel biff att sätta dit det då... Bygg in allt, montera i golvhålen, sen gjuter du upp med finbetong eller flytspackel ca 10 cm, plus gör ett dräneringshål ut från fixturen så att ev, läckage kan upptäckas i tid... Hålet går alltså ut genom inbyggnaden och genom kaklet in under toastolen lämpligtvis en liten slang..
 
Milkshaken
Hur 17 lägger man upp en bild? jag har ett riktigt bra exempel på en bild på datorn....
 
Milkshaken
Visa bilaga 44002


Nu hittade jag bifoga..:)

precis jämte avloppsröret det grövre så lägger man ut en liten slang, gjut ända upp till underkant av avloppsröret vill du klä in inbyggnaden invändigt med tätskikt så gör du det oxå.... så har du säkrat allt vad fuktrisk heter.
 
Hur gjorde du för att fästa fixturen i väggen ? Jag har motsvarande bekymmer jag skall fästa en IFÖ fixtur mot en murstock, på murstocken sitter en gipsskiva limmad med fix som skall tätas innan fixturen fästs. Är det någon som har något tips på hur man skruvar fast fixturen i murstocken ?
 
Krilleman
Är det inte lättare att ha fuktsärren utanpå skivan socj täcker WC fixturen och bara rolla en extra fuktspärr som "läck ut" för endast WC installationen?! (sjävklat med fall under cisternen ut under porslinet) Då har man inga problem med att skruva fast fixturen i golvet...

Bara en tanke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.