Hej.

Jag håller på att bygga ett utegym och skrev en tidigare tråd och frågade om tips och råd. Länk:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-utegym-tips-och-rad-mottages-gaerna.484057/

Obs! I tråden finns inte senaste ritningen, som har ändrats en del sen dess.

Jag har valt att köra på 95x95 mm stolpar (de som står rakt upp från marken).

Utegymmet kommer ha monkey bars (för armgång) och för att ta sig upp kommer det ha tre steg (på varje sida) (se bild).

Nu till min fråga: hur ska jag fästa stegen på stolparna?
Stegen har måtten 45x45 mm och ska fästas mellan två lodräta stolpar som har måtten 95x95 mm.
Jag funderade på om jag kunde använda en balksko till detta, men det skulle nog inte bli så snyggt - dessutom kan man råka skära sig på metallen.

Tack på förhand. :)
 
  • Två bruna stolpar med två röda och en vit horisontell linje, liknar gymnastik- eller barrutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sunnis
  • Laddar…
Förtydligande av bilden:

De grå "klykorna" längst ner symboliserar betongplintarna.
De ljusbruna, lodräta strecken symboliserar stolparna (95x95 mm)
De mörkbruna, vågräta strecken symboliserar stegen (45x45mm) - det är alltså de som jag vill fästa i stolparna.
 
P peter.persson skrev:
Hej.

Jag håller på att bygga ett utegym och skrev en tidigare tråd och frågade om tips och råd. Länk:
[länk]

Obs! I tråden finns inte senaste ritningen, som har ändrats en del sen dess.

Jag har valt att köra på 95x95 mm stolpar (de som står rakt upp från marken).

Utegymmet kommer ha monkey bars (för armgång) och för att ta sig upp kommer det ha tre steg (på varje sida) (se bild).

Nu till min fråga: hur ska jag fästa stegen på stolparna?
Stegen har måtten 45x45 mm och ska fästas mellan två lodräta stolpar som har måtten 95x95 mm.
Jag funderade på om jag kunde använda en balksko till detta, men det skulle nog inte bli så snyggt - dessutom kan man råka skära sig på metallen.

Tack på förhand. :)
Du skall iaf INTE skruva i ändträet på stegen - det håller inte.
Vill du inte använda metall (vinklar eller balkskor) så skulle jag fräst ur spår i stolparna som jag sedan skjutit in stegen i och skruvat så dom inte rör sig.

Alternativt så skruvar du dom helt enkelt frampå stolparna istället för mellan, rakt igenom in i stolparna då med bra längd på skriven (så den sticker in säg 40-50 mm i stolpen iaf - inte lika snyggt , men borde hålla.
 
Hade gjort det lite "overkill" och fräst eller på annat vis ordnat så jag kunnat fälla in stegen i stolparna. Sedan kanske en skruv från utsidan för att hålla ihop det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gör dina 95x95 stolpar av 2 st 45x95 som du skruvlimmar ihop, men innan du gör det så sågar du ur så du kan fälla in dina 45x45.
 
Tips är att inte använda stolpskor, dom tar inte upp sidlaster speciellt bra, använd plintjärn istället.

Om du sätter en kloss 45x45 mellan varje steg så kan du skruva stegen i dem, och klossarna i stolpen
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Du har fått både tips och frågor i din andra tråd. Du kanske borde bottna de sakerna innan du springer vidare, då du inte är klar där ser det ut som på dina bilder här.
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.