Jag håller på och fixar fler urtag i mitt gamla hus. Borrat hål med dosfräs för att stoppa in eldosor osv. Men min elektriker muttrade vid ett tidigare tillfälle över eldosan som snickaren hade satt in i badrummet genom att skruva genom eldosan.

Frågan är, var det för att det var i badrummet man inte ska skruva genom eldosan (för att man bryter fuktspärren antagligtvis) eller gäller det generellt (typ, inget extra metall i dosan för det kan kortsluta grejor)?

Och om det gäller generellt, hur gör man för att fästa dosan?

Provhålet är borrat i en fd ytterväg och där är det trä hela dosdjupet. Gissningsvis är det mycket trä även i övriga väggar.

Jag tänkte jobba med det i morgon och fick inte tag i elektrikern i dag. Finns det någon akutexpert där ute som kan rycka ut med ett svar?
 
Inga metallgrejor(skruvar) i dosorna! Annars fäster du dessa vanligast i reglar eller på annat lämpligt sätt, spana in lite av mina bilder här:

http://www.familjenlindstrom.se/images/el_installationer/

Förstår dock inte riktigt var du har borrat provhålet? Är det en befintlig massiv trävägg (timmerhus) och hur skall du/elektrikern dra VP-rören då, fräsa i väggarna eller?
 
Det är befintliga träväggar, inte timmerhus, bara riktigt tjocka plankväggar. Elledningarna dras utanpåliggande (kulo) men jag vill inte ha utanpåliggande urtag.
Så inga metallskruvar i dosan då. Det blir väl till att limma fast dem, för som man skruvar fast dem när man bygger reglad vägg funkar ju inte här. Tur att det finns mycket att limma i i alla fall.
Det var en imponerande mängd elrör förresten :)...
 
det finns rotdosor som man använder när väggen är uppspikad som i ditt fall, men då måste dosfräsen vara lite mindre
 
pellefant skrev:
det finns rotdosor som man använder när väggen är uppspikad som i ditt fall, men då måste dosfräsen vara lite mindre
Hur ser dessa rotdosor ut?

Jocke
 
Hur drar man flexrör på lättast sätt i en vägg full med isolering? Jag har funderingar på att fixa uttag för nätverk i tvrummet.

Jocke
 
Inte.

Flexrör och nätverkskabel är en dålig kombo till att börja med. Ska du dra till ett dubbeluttag så behöver du 20:s slang eller 16:rör. Detta för cat5 eller cat6 utp
 
elof skrev:
Här är två exemel, dyra men smidiga.

[bild]

[bild]
[länk]
Fast det borde väl finnas nån modell där man kan bygga på / ta bort röranslutningar själv och där rören ligger så ytligt som möjligt, för de fall där man fräser ur spår för rör i en relativt massiv trävägg? Eller använder man de vanliga dosorna då och "tar" att man får fräsa nån centimeter djupare invid dosan? Man kanske i princip måste fräsa så djupt för att kunna fylla i utanpå röret för att få en snygg slät yta för att tapetsera/måla på?

Jag har varit lite inne på att fräsa in rör och nån slags "rot-dosor" men har insett att det är alldeles för mycket jobb, det kommer inte bli klart förrän år 2020 om jag börjar med nåt sånt, så vanliga utanpåliggande prylar blir det här :/
 
Blev det utanpåliggande? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.