Bänkskiva i massiv ek går längs en ojämn vägg.
För att dölja de glipor som blir så har vi tänkt sätta upp en eklist längst in.

Mitt på väggen så buktar det ut (sitter en regel där) vilket gör att listen inte går att sätta rakt.

Trycker man listen dikt an mot väggen på ena sidan så blir det en glipa på drygt en cm på andra sidan (100cm lång list). Det går att pressa / böja listen mot väggen så att den ligger an hela vägen, men blir nog problem att få den att ligga kvar så utan att dra in några kraftiga skruvar (vill helst limma listen).

Hur fäster man listen på bästa/snyggast sätt?

bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bästa hade nog varit att bandsåga, slipa, raspa eller spånhyvla listen tills den matchar regeln som buktar ur. Kräver tid, tålamod och specialverktyg för att får det riktigt tight, dock finns det ju alltid mjukfog.

Annars kan du alltid försänka skruvhuvudet in i listen och sedan limma in träplugg/runstav i ek, matchar man fiberriktning och färg kan det bli nästan osynligt. Bästa resultat blir det om man borrar ut egna träplugg från listen med en sådan här borrsats:
http://www.clasohlson.com/se/Borr--och-pluggskärarsats/30-8733
 
Jag hade skruvat listen med en tunn listskruv med PH1 skalle
ImageUploadedByByggahus.se1408109239.673379.jpg
Och sedan satt på en täckbricka, ca 5mm i diameter är dom till Ph1
ImageUploadedByByggahus.se1408109308.557186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag föredrar när saker går att lossa på vid behov utan att behöva hämta stora kofoten.
Men du kan givetvis limma med valfritt sättlim, använd tvingar och låt det härda ordentligt.
 
Tack för förslagen.

Är osäker på vilken väg jag ska gå.
Tveksam om jag är händig nog att lösa det med hjälp av pluggar, men det kanske är värt ett försök då jag inte vill ha några synliga skruvar.

Finns inte något att fästa tvingar i för att hålla in listen mot väggen med den kraft som krävs, annars hade jag hellre kluttat på lite PL 400 / 600 istället :(
 
Svårt att se på bilden, men nog borde du kunna sätta en skruvtving i ytterkant på skivan som du sedan kan sätta spjärn mot?
 

Bästa svaret

Du kan såga snitt i bakkant av listen där regeln är.
Spara cirka 8mm i framkant.
Ju skarpare vinkel på väggen desto fler sågsnitt.
Långa böjar fixar man med längre avstånd mellan snitten.
Blanda sågspånet du får med trälim och pressa in lite i överkant i spåren före du böjer listen.
Slipa detta när det torkat.
Testa först med en provbit.
 
  • Gilla
TNBD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.