Håller på att planera kommande arbetsmoment och funderar lite runt hur jag löser det med diffusionsplasten där träkonstruktionen möter betong (sulan) och lecamuren (souterrängvåning)?

Hittade en tråd om tejp där man bla tar upp T-Flex och dess tyska motsvarighet http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/42598-tejp-till-tatning-av-angsparr.html men är det rätt väg att gå eller ska den limmas med typ butyllim?
Har murat med 300mm leca och trästommen är av 220 reglar.
Planen är att sätta plasten på reglarna och sen gå med 45*45 för ett installationsskikt. Sen kommer jag att få sala på och går ev med en 45mm stålregel i de utrymmen där väggen övergår mellan lecamur och trästomme.


bottenvåning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

leca.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar använda Butylfog till det. Den torkar inte och blir hård som andra fogar.
 
Matti_75 skrev:
Jag brukar använda Butylfog till det. Den torkar inte och blir hård som andra fogar.
Hade för mig att jag läst det någonstans... Blir kanske inte helt bra att tejpa på betongen men mot trä borde den fästa, det går i varje fall enligt monteringsanvisningen för T-Flex.
 
Dags att återkoppla till en tidigare fråga med ett svar från T-emballage då jag använder deras system. Svaret var följande:
"Mot Leca eller annan betong bör man prima med asfaltsprimer Katepal K-80 för att efter det är torrt klämma fast T-Tät med lämpligast Dubbelhäftande Skarvband butyl. Mot trä m m behövs inte primningen."

Nä, så butylfog är inte helt fel...
 
Nä jag har provat butyl skarvband och det är inget vidare att jobba med. Därför kör jag med butylfog. Den är relativt billig också.
 
  • Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.