Hej!

Vi håller på med en renovering av ett par golv i huset och har gjort följande:

Nedifrån;
* Betongplatta
* Cellplast ovanpå betongen. Inte fäst i betongen.
* Armeringsmatta ovanpå cellplasten.

- nästa steg blir att lägga ut vattenburna värmeslingor som najas i armeringsmattan.

Nu till våra funderingar:

1. Armeringsmattorna var inte alls så plana/raka som vi trott (aldrig hanterat sådana innan) , och på sina ställen står de upp så mkt som fyra cm över cellplasten. - hur kan vi fästa/hålla ner armeringsmattan mot cellplasten? Utan att använda distans med fäste. Firman som ska flytspackla allt samman anser inte att vi ska sätta distanser då vi ska flytspackla relativt tunt.

2. En bekant berättade att när han gjort på samma sätt så flöt allt samman upp på vissa ställen (!) då flytspacklet tog sig ner i skarvar och lyfte upp cellplast/armering och slang som då var lättare än flytspacklet och han fick i ren panik springa runt med spikplugg för att få ner allt samman mot plattan... det vill vi förstås undvika - behöver vi fästa cellplasten mot betongplattan? Med vad?

- kan det vara en ide att använda spikplugg med spikbricka för att fästa cellplasten mot betongen? Och kan vi kanske sedan hålla fast armeringsmattan mot cellplasten genom att naja fast nätet mot spikplattorna?
Har ni några andra förslag?

Tack! :)
 
  • Ett golv under renovering med synlig armeringsmatta ovanpå en befintlig betongplatta, i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med en armeringsmatta ovanpå en vit cellplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under renovering med armeringsnät ovanpå cellplast, förberett för värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsmatta ovanpå cellplast i ett rum under renovering, redo för värmeslingor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det känns riskabelt att flytspackla ovanpå cellplast som inte sitter fast.
Ska det spackellagret bli självbärande sen?
Hur tjockt ska ni flyta?
Vad ska ni ha för ytskikt?
För att undvika att slang eller nät flyter upp, så hade jag använt ett helt gäng fästmärlor.
En vit plastfästmärla för att fästa nät eller slang i cellplast när man flytspacklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Tillbehoer-golvvaerme/Faestmaerla
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Tycker det känns riskabelt att flytspackla ovanpå cellplast som inte sitter fast.
Ska det spackellagret bli självbärande sen?
Hur tjockt ska ni flyta?
Vad ska ni ha för ytskikt?
För att undvika att slang eller nät flyter upp, så hade jag använt ett helt gäng fästmärlor.
[bild]
[länk]

Tack,

Ja det ska bli självbärande. 3cm är tänkt men det kanske kan komma att bli något mer med tanke på bångstyriga nät.
Ytskikt blir granitkeramik.

Du tänker dig att man fäster först cellskivorna med lim och sedan näten med fästmärlor mot cellplasten?

Själva slangen kommer sitta fast med najtråd mot armeringsnäten så sitter näten fast så sitter även de fast.

Smarta fästmärlor! Cellplasten är bara 3cm dock - innebär det antagligen att vi behöver märlor som är 35mm eller 40mm max i benlängd va?
 
Ska inte armeringsmattorna ligga på distanser så de kommer upp och mer betong/spackel kommer under?
Cellplasten kan sättas fast med spikplugg med stor bricka. Finns speciella för ändamålet.
 
H HSP skrev:
Ska inte armeringsmattorna ligga på distanser så de kommer upp och mer betong/spackel kommer under?
Cellplasten kan sättas fast med spikplugg med stor bricka. Finns speciella för ändamålet.
Hej,
Svaret vi fick från flytspackelfirman var att de ville ha armeringen direkt på cellplasten utan distanser. Jag känner dock att vi borde ställa frågan på nytt för säkerhets skull men det var så det var sagt från början iaf.
 
Jag såg när en bekant tog in en firma och renoverade ett rum efter vattenskada då låg mattorna på typ 10mm distanser...
 
Bekymret är inte att cellplasten ligger löst på plattan. Du måste se till att det är tätt så inget kan flyta in under cellplasten.
Jag har limmat/tätat med fogskum och silvertejp med bra resultat i liknande fall.
Armeringen ser tveksam ut, mattorna ska överlappa varandra med en ruta i alla skarvar om den ska göra fullgod nytta, har nog större betydelse än distanser.
 
hscn hscn skrev:
Bekymret är inte att cellplasten ligger löst på plattan. Du måste se till att det är tätt så inget kan flyta in under cellplasten.
Jag har limmat/tätat med fogskum och silvertejp med bra resultat i liknande fall.
Armeringen ser tveksam ut, mattorna ska överlappa varandra med en ruta i alla skarvar om den ska göra fullgod nytta, har nog större betydelse än distanser.
Åh nej! Det hade vi ingen aning om. F*n också. Det innebär att vi behöver göra om allt.
Hur nära väggarna behöver armeringen komma?
Skulle vi rent teoretiskt kunna antingen dra ihop allt samman så att vi får en överlappning eller skulle det funka att lägga på ”remsor” med säg 2-3 rutor så att vi får överlapp mha dem i skarvarna?
 
Limma cellplasten mot betongen med stenlim eller fogskum. Använd det även i skarvarna.

Juliabrink Juliabrink skrev:
Svaret vi fick från flytspackelfirman var att de ville ha armeringen direkt på cellplasten utan distanser.
Det kanske beror på att dom vet att mattorna är lite vågiga och aldrig ligger dikt an mot underlaget?
 
Vad är armeringens funktion i detta golv och Hur mycket ska flytas?
 
Tack för alla svar!

Jag skulle vilja ringa killen som ska flytspackla hos oss och bolla med honom redan idag men jag känner inte att jag kan störa en söndag... jag hoppas på att få svar imorgon.

Jag är osäker på själv om armeringens funktion eg är för flytspacklet eller om dess huvudfunktion är att ha något att fästa värmeslingorna i.

Den totala ytan uppgår till 75 kvadrat uppdelat i fyra rum och en korridor varav det största rummet är ca 20-25 kvadrat.

Flytspacklets tjocklek var tänkt till 30mm men det känns faktiskt som om det kommer krävas mer - iaf om vi måste lägga alla nät omlott och de då i sin tur bygger mer än 1cm. Armeringens stål är 5mm, alltså 10mm där de korsar varann och det dubbla när de ligger omlott(?).
 
useless useless skrev:
Limma cellplasten mot betongen med stenlim eller fogskum. Använd det även i skarvarna.



Det kanske beror på att dom vet att mattorna är lite vågiga och aldrig ligger dikt an mot underlaget?

Skulle PL200 funka som lim tro? Och hur reagerar det limmet när flytspackel kommer emot?
Skulle kunna vara som du skriver att de känner till det och att det således ger spackel runt om själva armeringen automatiskt...
 
Är det någon som har koll på hur nära väggarna armeringen behöver ligga?
 
Jag är tveksam till hela konstruktionen. 30 mm cellplast är väldigt lite om nu plattan under är helt oisolerad.
Sen så behöver inte flytspacklet vara självbärande då underlaget är optimalt. Önskar man att det ska vara det så har nätet för stora rutor och är egentligen inte avsett för tunnare spacklingar.
Ska armeringen göra nytta alls så behöver den komma upp lite, dock inte som på en gjutning, men några millimeter i varje fall.
Den ska även som nämnts överlappa, absolut minimum en hel ruta. Mot väggarna läggs det 20-30 mm ifrån.

Om ni nu kör på detta så är det inget problem att cellplasten ligger löst förrän spacklet rinner mellan och lyfter alltihopa. Det går att skruva/spika fast nu om brickor för ändamålet används.
 
Redigerat:
C C.Lundin skrev:
Jag är tveksam till hela konstruktionen. 30 mm cellplast är väldigt lite om nu plattan under är helt oisolerad.
Sen så behöcer
Plattan är inte helt oisolerad. Vi är medvetna om att vi kommer elda för råttorna delvis men det är redan avhandlat :)

Nu är det själva fästandet av cellplasten och armering som är ”bågig” som är vårt huvudbry.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.