Behöver skarva på en bottenbräda, ca 40 cm och inser att jag inte riktigt får grepp om hur den är infäst (eller snarare själva dropplisten - vet inte det specifika namnet). Panelen är bytt av husets förra ägare för några år sedan, nu tog jag bort en trapp och behöver fylla i. Det är under balkong så inte så värst utsatt just här. Det är mur under. Så frågan är - var /hur fäster jag den? Ska sätta en bottenbräda över den som på bilden. Panelen räcker dock och sitter på plats.

Huset är från 1910. så att det ser ut som det gör med nya panelen är för att det på flera sidor är orginal som ska efterliknas.
 
  • Nyinstallerad vit panel på husfasad ovanför en omurad del, i behov av skarvning vid bottenbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähållen bottenbräda i hand framför husgrund med dropplist och mur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte fästa dropplisten i bottenbrädan först, och sedan spika upp bottenbräda med dropplist?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Kan du inte fästa dropplisten i bottenbrädan först, och sedan spika upp bottenbräda med dropplist?
Jo, det blir nog bra i detta fall, tack. Är en så kort bit att det blir svårt sätta något i bakkant, utöver det verkar de gjort avrinningsvinkel något snål vilket gör det än svårare. Hittade idag en snygg sneskarvning halvägs där de borrat ett hål rak genom hela plankan och spikat, så antar de så de löst det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.