Vi har funderingar på att fästa en betongskiva i köket direkt på väggen men är osäkra på om vikten på den kommer att hålla. Den ska sitta inne i en hörna så den är inte helt symetrisk. Mellan 32 cm bred ut från väggen som minst och upp till 65 som bredast och vara 4 cm tjock. Det är vägg till trapphuset i lägenheten så känns som en ordentlig betongvägg. Tror ni att det är görbart? Vi räknar med att den ska väga ca 70kilo.
 
E
Hur har ni tänkt fästa den? Kommer den vila på bänkskåpen också?
 
Det går bra att göra så om du armerar den rätt.
 
S
Pagno skrev:
Det går bra att göra så om du armerar den rätt.
så ameringen löser infästningen?
 
SBH skrev:
så ameringen löser infästningen?
Frågan var om skivans beskaffenhet inte infästning, om frågan formuleras som om det går att fästa en 70 kilos betongskiva på ett fast underlag som betongvägg, underförstått, utan underskåp, är svaret fortfarande ja, om den armeras rätt.
Om ts skickar en bild och ställer en mera utförlig fråga så är det lättare att få ett korrekt svar direkt.
Mvh P-A
 
S
Pagno skrev:
Frågan var om skivans beskaffenhet inte infästning, om frågan formuleras som om det går att fästa en 70 kilos betongskiva på ett fast underlag som betongvägg, underförstått, utan underskåp, är svaret fortfarande ja, om den armeras rätt.
Om ts skickar en bild och ställer en mera utförlig fråga så är det lättare att få ett korrekt svar direkt.
Mvh P-A

Fästa betongskiva på vägg?


annars skulle man fråga hur får jag betongskivan hållbar
 
SBH skrev:

Fästa betongskiva på vägg?


annars skulle man fråga hur får jag betongskivan hållbar
Vi läser helt klart olika delar av ts fråga, jag ser det som att ts fundering är om betongskivan kommer att hålla, eftersom infon om att den väger 70 kg inte utgör något problem i vilket av fallen, oavsett vad ts avser, möjligt att jag misstolkar ts fråga, jag läste hela frågan flera gånger och vet inte än om han har problem med att fästa den, eller om skivan kommer att hålla, väggen håller om den har den förutsättning som ts skriver det kan vi vara överens om iaf..
Mvh P-A
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Då ska jag förtydliga!
Frågan avser om jag vågar hänga en upp en så tung skiva direkt på väggen, dvs om väggen klarar det. Skivans hållbarhet löser vi med armering.
Eftersom det är tänkt med matplats finns ju risken att det blir en hel del vikt på skivan.
Jag bifogar en bild för att förtydliga
Hörn av rum med trägolv och vägg där en betongskiva planeras att monteras som hylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tanken är att betongskivan kommer att gå ut ungefär halva bredden på bänkskivan som syns till vänster.
 
Ser ut att vara ett äldre hus. Kan vara tegelvägg med puts?

Fäst reglar 45x45 på väggarna så hela skivans bakkant samt sidor vilar på reglarna.
Limma med PL600 eller liknande mellan regel och betongskiva.
Viktigt såklart att använda en plugg och skruv som är anpassad för väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.