Hej!
Jag hade tänkt göra en gunganordning mellan två tallar och fästa en balk mellan träden, för att sedan kunna fästa gungor. Har någon tips på hur man kan göra, helst utan att skada träden. Tallarna står 3,60 m ifrån varandra. Behöver tydliga beskrivning då jag inte är så bevandrad i byggarsvängen :)

Maria
 
Totte_S
Balk i trä antar jag. Använd vinkelsurrning med rep, sök själv efter beskrivning eller kolla exempellänken nedan. Oslagbart bästa sättet för att fästa säkert utan att skada trädet mer än nödvändigt.Kommer den sitta länge så kommer trädet skadas ändå. Du kan skydda trädet lite mer genom att lägga emellan ett tjockare tyg, gummiduk eller juteväv eller nåt. Haken är att välja ett bra rep. För en kortare tidsperiod fyunkar i princip vad som helst. Jag föreslår ett rep i naturfiber för det är snyggast, tjocklek 6-8 mm för att det är enklast att få till en stark surrning då.
Jag hade helst valt en rund granstock, eller möjkligen ek men det är lite svårt att få tag i, som balk. Absout inte tall, det snäpper av alldeles för lätt. Har besökt och varit med och byggt en hel del tivolin i scoutsammanhang där man bygger med granslanor och treslagen sisal. Både pariserhjul och slänggungor för 4 personer. Det var i en slänggunga jag såg en tallstock snäppa av, blev lite ambulans och hjärnskakning på ett barn där...
Föredelen med en rund stock är att den hanterar ju kraften mer lika i alla riktningar, en regel som är rektangular i genomsnitt blir lite knasigt belastad när man gungar och kan sägkert knäckas.

http://www.trasjo.se/Info/lager_byggen/vinkel.php
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
En 45x145 mm regel och några femtumsspik.

Till gungan/gungorna finns det speciella krokar, de kallas trapetskrokar
343461.jpg
http://www.jula.se/trapetskrok-343461

Sätt dit krokarna innan du spikar upp regeln :)
 
Spik funkar inte så bra om träden är stora och gungar med vinden så går spiken av efter ett tag har provat och det funkade inte för mig.
 
smurfen72 skrev:
Spik funkar inte så bra om träden är stora och gungar med vinden så går spiken av efter ett tag har provat och det funkade inte för mig.
Usch ja!
Och gungor sätter man väl så högt som 2 - 3 meter över marken. Där gungar det rejält ;)
 
Jag kör med en 75x75 tryckimpregnerad fastsatt med spännband.
 
KnockOnWood skrev:
Usch ja!
Och gungor sätter man väl så högt som 2 - 3 meter över marken. Där gungar det rejält ;)
Mina gjorde i alla fall det men efter några försök körde jag med spännband vilket höll bra. Nu är barnen för stora för att gunga så allt är rivet.
 
Hur gjorde ni när ni byggde trädkojor, använde ni inte spik?

Hos en kamrat byggde vi en koja mellan tre tallar, golvet var alltså triangelformat.
Den höll många år.
(Och där satt vi småkillar och kollade gamla porrtidningar.
Det var på den tiden de hette Piff, Raff och Top Hat, och bilderna var svartvita :rolleyes: )
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Kanske ska tillägga att gungan sattes upp vid havet dock ganska vindskyddat ställe.
 
Känns som att en gunga som används belastar spiken på ett helt annat sätt än en träkoja som inte är tänkt att den ska röra på sig.
 
  • Gilla
RickyBazookaTown
  • Laddar…
Min gunga användes ett fåtal gånger och spiken gick av när vi inte var där.
 
Jag har planerat att prova att hänga reglar i träden med montageband för att minimera skador på träden.
Jag ska iofs bygga träkoja och den blir ju statisk på ett helt annat sätt än en gunga.
montageband.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen med detta är att man ändock stryper trädet en del men jag har inte hittat något sätt att undvika skador helt när man bygger i träd, såvida inte du kan utnyttja klykor..
 
Jag skulle ha kört det hela med rep i en H-formation. Snyggast och mest skonsam mot träden
 
Hur menar du då, Thomas?
 
Ett spänt rep mellan träden och sedan hänger du gungan i detta.
Eller mer komplicerat: två vertikala rep , ett vid varje träd, bundet till trädet med repöglor, sedan enhorisontell tvärslå (rep) som går att spänna. Sedan gungan i detta tvärrep.
Det underlättar om man lär sig oika knop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.