Totte_S
Håller på med ett nytt bjälklag till köket och skall fästa bärlinor längs med långsidorna i bef syll, men blir osäker på vad jag ska fästa med, stora spik eller fransk skruv eller annat, och om jag bör klossa under?

Jag kan inte lägga bärlinan på grundmuren, frågan är dels om jag bör klossa mellan bärlinan och grundmuren, eller om det räcker att fästa den i bef syll.
I viket fall som helst undrar jag vad för fästbeslag som är praxis ? 90mm trådspik känns klent...
6" spik kanske eller är det fransk skruv ex 8*100 som gäller?
 
  • barlina.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
5" dvs 125 mm lite snett slagna tycker jag blir bra om du vill spika annars 120X6 mm skruv men se till att få ordentlig förzinkade eller rostfritt. Skruv är alltid bra när man behöver justera lite i efterhand :)
 
Totte_S
Jag justerade med 90 spik och grävde i morfars gamla spiklåda och hittade en rejäl bunt med finfina 5" spik. De bet bra så nu börjar det se ut som ett bjälklag.
Tackar för rådet ( och klossa under kändes inte aktuellt efter ett par 5" ;-)
 
Jag hade ändå satsat på en del klotsar under bärlinan, för att få det lite stummare. Men att stå och drämma i 5-or utåt, kan innebära att både syll o mur ger med sig. Bättre att använda skruv, för det finns sådana, eller de franska som Du föreslår, men gå upp i längd, ca 125mm blir bra. Men då får du förborra, om du använder de franska,
 
Dra i några Timberlok istället för franska skruv ! Mycket bättre.
 
Totte_S
vedeldaren skrev:
Dra i några Timberlok istället för franska skruv ! Mycket bättre.
90 $ för 250 st 4".:eek: Nej tack, även om det är en bra skruv.
Men tack för tips och input från samtliga. Hade som sagt en låda 5" galvade trådspik som jag slagit i ett sannolikt erforderligt antal av ;). Att syllen skulle flytta på sig i mitt fall kändes inte heller troligt, men det är en bra varning. Det verkar sitta bra där det sitter, och bärlinorna ligger punktvis emot grundmuren så jag har inte haft behov av att klossa under hela vägen. Känns bra stumt. Har överdimension på golvreglarna också, max 2m spännvidd med 48*195 K24 som jag köpt billigt :D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.