Jag är precis på väg att börja bygga min altan, I all litteratur på ämnet som jag har läst så rekommenderars att man fäster en bärlina mot husväggen för att slippa gräva plintar mot väggen.

Min fråga är hur man kan fästa en bärlina mot en gjuten platta på mark. Finns det risk för att man borrar in expanderbulten för långt och skadar ett golv-värmerör?

Eller ska man försöka att fästa bärlinan i den regel som ligger mot plattan? Eller är det bara att börja gräva??? Kant elementen är av typ Sadonit i plattan.

Tacksam för svar.
 
Golvvärmen ligger ju inte under ytterväggen så de måste va svårt å pricka den...
 
Ingen aning vad sadolitplatta har för kosntruktion.
Men det brukar vara frigolit runt om hela vilken är ingjöten så jag föreslår du tänker till lite så det inte är så att det är 3cm betong och sedan 10cm frigolit du bultar i.

 
Tänker man till ännu lite mer så kan man göra utjack i kantbalkens isolering och lägga in en träkloss. Markera sen på kantbalken var du har dina klossar så är det bara att borra på.
Men det är väl försent i ditt fall.
Alternativet med att borra i kantbalken är nog inget att rekomendera. Som sagt så finns det bara frigolit innaför den tunna väggen.
Att fäst i syllen kan funka men tänk då på att altanen kommer ganska högt upp samt att du kanske inte för en helt jämnt mothåll bakom bärlinan då syllen endast är 45 mm.
Det kanske är bäst ändå att gräva och se glad ut :D
 
polanders skrev:
Tänker man till ännu lite mer så kan man göra utjack i kantbalkens isolering och lägga in en träkloss. Markera sen på kantbalken var du har dina klossar så är det bara att borra på.
Men det är väl försent i ditt fall.
Alternativet med att borra i kantbalken är nog inget att rekomendera. Som sagt så finns det bara frigolit innaför den tunna väggen.
Att fäst i syllen kan funka men tänk då på att altanen kommer ganska högt upp samt att du kanske inte för en helt jämnt mothåll bakom bärlinan då syllen endast är 45 mm.
Det kanske är bäst ändå att gräva och se glad ut :D
Om man tänker på detta redan innan gjutningen blir det ju aningen lättare som sagt. Men varför lägga in en träkloss? Det bästa måste väl vara att karva ur kantelementen och låta betongen flyta ut på ett par ställen för att sedemera borra i dessa? Eller ännu smartare, vilket jag kom på efter gjutningen - att gjuta in ett par rostfria gängstänger i plattan?

Men det är alltid lätt att vara efterklok.

Om man väljer att fästa i syllen skall man också tänkta på att fasadbrädor, läkt mm. bygger en del och det blir ganska lång "frilängd" på franskskruven (inte bra). Med bärlinan hängande ytterst på denna konstruktion kommer det bli ett ganska kraftigt böjmoment på skruven, men hur stort är givetvis beroende på avståndet och antal skruvar.
 
Tack för alla svar, verkar som om det bästa är att sätta igång och gräva.... :(
 
ToolTime skrev:
Tack för alla svar, verkar som om det bästa är att sätta igång och gräva.... :(
Tycker jag låter bra, för du skall ändå gräva/borra ett antal hål till plintarna. Om du sätter en rad plintar 300-500mm ut från grunden, så är du av med problemet med att fästa i grunden. Men håll koll på dränering och dagvattenrör jämte grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.