Hej!

Jag har en fråga rörande bärlinans infästning mot huset. Min plan är att fästa bärlinan i väggen och sedan ha altanen "flytande" genom att ställa de yttre bärlinorna på betongplattor (idag finns en uteplats baserad på betongplattor).

Vad gäller infästningen av bärlinan så tänkte jag sätta den längst ner på träfasaden (skruvas med fransk skruv genom träfasaden in i den regel som ligger längst ner innan grunden). Anledningen till att jag inte fäster i betonggrunden är att den är så nära marken att det bara blir konstigt.

Finns det några skäl till varför detta inte skulle fungera eller varför min lösning inte rekommenderas av andra skäl?

Tack på förhand!

Mvh/CH
 
Jag tror att den bästa lösningen är att göra lika i båda ändor så att säga så inte den ena sidan rör sig och den andra är fast. Fäster du den ena sidan så kanske resultatet är att betong plattorna sjunker och din altan plötsligt bara har stöd i yttre ändorna. Jag tycker du ska ha altanen löst från huset eller om du absolut vill fästa den så måste du ha plintar till frostfritt djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.